1 maj 2012

Göingeflickorna

En av de första grupperna som Larsson, då han var liten valp har minnen av och som blev hans idoler i många, många år .

Göingeflickorna var en svensk flickvokaltrio från Boalt, Östra Göinge i Skåne, som bildades 1955. 1958 tog de namnet Göingeflickorna. Gruppen bestod av de tre systrarna Sonja Martinsson (född 1934), Barbro Svensson (född 1941) och Agnetha Gardelid (född 1945). De var födda Norén.

Göingeflickorna slog igenom på allvar 1961 med låten "Kära mor". Radio Nord spelade "Kära mor" medan Sveriges Radio "dödskallemärkt" låten för att den ansågs för sentimental, men efter påtryckningar från allmänheten började även Sveriges Radio spela den och det resulterade i att den blev vald till årets låt 1961. 1962 låg låten "Min barndoms klockor" etta på Radio Nords topplista. De medverkade flera gånger i TV.

Under 1960-talet turnerade de i USA och besökte bland annat de gamla svenskbygderna.

Gruppen uppträdde sista gången som trio den 13 december 1975 då Barbro lämnade gruppen för att börja sjunga med sin man Lars Svensson. De två har sedan dess turnerat runtom i Sverige under artistnamnet Barbro och Lars. Sonja och Agneta sjunger fortfarande tillsammans som Göingeflickorna. Trion återförenades dock 2001 för en turné och kunde även ses den 8 maj 2009, i Norrköping, där Radio Nord hade nostalgikväll.

Källa: Wikipedia.

3 kommentarer:

  1. Ja, vem minns inte dessa skönsjungande systrar...tror faktiskt jag sett dom uppträda också i...Dorotea...för väldigt länge sen!

    SvaraRadera
  2. De tillhörde väl inte mina favoriter, men låten Kära Mor kunde man inte komma undan och de var väl en del av underhållningsflödet i Sveriges Television under min och din barndom.

    SvaraRadera
  3. Ja jisses...vem minns inte Göingeflickorna. Jag tänker mest på låten... Käre john som jag hade för mig dom ochså lirat in,men efter koll på smdb så har jag fått damm på loftet.Mvh Calle

    SvaraRadera