Fram till 1965 var polisen i första hand en kommunal angelägenhet med över 500 distrikt. Förutom den kommunala polisen fanns den sk Statspolisen.
En kommunal polisbil var oftast svart och kunde vara nästan av vilket fabrikat som helst. Det stod varje kommunal polisförvaltning fritt att införskaffa de bilmärken man ville ha. Vad som fanns av lokala bilföretag på orten spelade naturligtvis också stor roll.
Nedan: Opel Kapitän 1958 med diskreta rödljus som tillhörde polisen i Helsingborg.
Foto: GM
Att skaffa kommunala polisbilar ansågs länge inte som självklart även om den första polisbilen, en Scania Vabis, levererades till Stockholm 1913. -Det gick lika bra att cykla - eller vid brådskande ärenden - åka taxi. Så sent som 1961! fanns i Åmåls polisdistrikt inga polisbilar utan polisen fick nöja sig med två cyklar. I slutet på 1930-talet blev det dock allt vanligare med regelrätta polisbilar.
Nedan: MB 220 S eller möjligen SE kanske av 1960 års modell? Svart till färgen och med polisskylt på taket. Sirén och stor högtalare bakom "grillen".
Foto: Ola Kronkvist.
De kommunala polisbilarna var som sagt ofta svarta för att vara så anonyma för att inte upptäckas ute i trafiken. Någon standardisering fanns inte. Det röda utryckningsljuset fick diskreta placeringar på bilarna. Vissa bilar hade endast en taksökare med en skjutbar röd "strumpa" som gjorde att färgen kunde ändras från vitt till rött. Men trots denna diskretion finns det skäl att anta att dom som hade anledning till det - från storbusar och ner till entusiastiska mopedtrimmare - redan på den tiden hade god koll på diskreta fordon med små röda lampor och taksökare!
Nedan: Eskortkörning. Är det kungen som är på besök? BMW-Mc i förgrunden och en helsvart Ford Taunus bakom. Ingen "TS" men utrustad med rejäla extraljus. Bilden skall vara tagen -64 och kan visa gamle kungens sista Eriksgata. Platsen är i alla fall Kristianstad.
Foto: Ola Kronkvist.
Polisbilar hade inte alltid någon form av rödljus utan ibland endast en innanför vindrutan nedfällbar, ibland lysande, skylt med texten "Polis". En del polisbilar hade diskreta rödljus monterade + en demonterbar skylt med texten "Polis" i fronten på bilen. Men det förekom att vissa kreativa polisdistrikt ute i landet sneglade på vad Statspolisen gjorde och hur deras fordon var utrustade och följde deras exempel så att det i vissa fall kunde vara svårt att se skillnad på en stats- eller kommunalpolisbil.
Nedanr: "Rekonstruktion med polisbilar i ärende rörande allmänfarlig vårdslöshet." Chevrolet Biscayne 1958 och Opel Kapitän 1962.
Foto: Bo Norrgård.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaPå den tiden måste det ha varit svårt att skilja raggarna från poliserna. Man förstår att de införde de svartvita bilarna :)
SvaraRaderaGlad påsk, Larsson!
Vi kan nog vara glada att även polisen uppdaterar sig då och då.
SvaraRaderaMvh Bbn