8 april 2009

Polishistorik - Polisens första Valianter

Plymouth Valiant 1961. Provbil från Saab-ANA. Bilen blev mycket väl emottagen ute i distrikten. Obs den snygga vita fronten. Foto: ANA
Plymouth Valiant - en av dom allra bästa och mest omtyckta polisbilarna någonsin - rymlig, tyst, bekväm och ekonomisk!

Valiant var en bil som användes från 1965 och fram till i slutet på 1970- talet.

"Denna bil som utstrålade makt och auktoritet har i dag ersatts av könslösa och anonyma fordon av fabrikat Volvo eller Saab."

En av de första Valiant vid polisen var från 1961 och hade ställts till polisens förfogande som provbil av Saab-ANA. Bilen gick runt i distrikten och det berättas att bilen togs mycket väl emot.

Om denna Valiant var den första eller inte vid polisen är inte riktigt klarlagt då Valiant fanns ytterligare i åtminstone ett par tidiga ex - och troligtvis - då som kommunal polisbil. I vilket fall som helst så var denna den bil den första svartvita Valianten.

Den andra Valianten som RPS köpte. Den ende Valianten av 1965 års modell. Gick som polisbil i Ludvika. Foto: PTM.
En helt ny och nytvättad Plymouth Valiant av 1966 års modell som gick i Kristianstads län. 1 av 152 bilar. Obs skillnaden i typsnittet på texten "Polis" på provbilen ovan och denna bil. Foto: Ola Kronkvist.
Leveransbild av de första 20 Valiant av 1966 års modell den 25 nov. 1965. De civila bilarna längst bak användes av polisledningen i Stockholm och Göteborg. Den första stora leveransen av Valiant. Fordonen längst fram har reg. nr: (från vänster till höger) P4117, AB156, B1104 och U3732. Foto: PTM
Bakgrunden till denna första Valiant vid RPS berättas av Lars "Kisa" Karlsson som jobbade på Saab-ANA, bla med ansvar för Saab-ANA´s affärer med staten: - "En ingenjör - Verner Båvendal - som jobbade på Saab-ANA var sportflygare och hade en kamrat som var polis. I samband med att dom båda var ute och åkte i en ny Valiant nämnde polismannen att bilen borde bli en bra polisbil". Detta uttalande togs det fasta på och en provbil av 1964 års modell trollades raskt fram och presenterades för RPS och Lars E. Freeman. Bilen prövades en tid med bra resultat och köptes senare av RPS och placerades i Ljungby.

Ytterligare en provbil beställdes av RPS från ANA - en Valiant av 1965 års modell som senare placerades i Ludvika.


Proven med dessa två Valianter plus dom goda erfarenheter polisen i Nyköping med flera distrikt haft av den första bilen från 1961 och dom omfattande tester som hade gjorts av andra fabrikat gjorde att RPS beslöt att inköpa ett större parti Valiant. Bla hade Opel Kapitän och Ford Zephyr testats och det visade sig att dessa fordon ej motsvarade polisens krav på samma sätt som Valiant. Det berättas att tex växellådorna på Opel inte höll måttet. Ford Zephyr "gick av på mitten" som en polis uttryckte sig vid på vår förfrågan om fordonet. Mot bakgrund av ovan nämnda fakta beslöt RPS att köpa in en första omgång bestående av 68 st Valiant V100 av 1966 års modell. 58 st med 100 hk motor och 10 st med den starkare 145 hk motorn.


De första 20 fordonen levererades den 25 november 1965 i Nyköping och de övriga 48 levererades under december månad samma år. Fordonen stationerades på 40 olika platser i landet. Ytterligare 84 fordon levererades under första delen av 1966 - totalt levererades det 152 st av 1966 års modell. Omkring 1200 st Valiant blev det därefter under årens lopp.

9 kommentarer:

  1. Polisjakt i samband med namn som Clark Olofsson...eller suddiga svartvita TV-bilder från Norrmalmstorg - där såg man den, snut-vallen :)

    SvaraRadera
  2. det fanns faktiskt en Valiant polisbil före nämnda, ANA själva byggde en som prototyp, fast oklart om den kom att gå i tjänst.

    Pratar man Valiant med äldre poliser som vart med på tiden det begav sig får dom något tårögt i blicken så :)
    '

    SvaraRadera
  3. Mårten: Var det inte den svartvita 61:an det menar Du?

    SvaraRadera
  4. Jag gillade de svartvita, då såg man att det var en polisbil.

    SvaraRadera
  5. Vallen ingav respekt oavsett om den stod still eller var ute i trafiken.
    Och visst var den svartvita lacken en bidragande orsak till det.

    Tänk bara på dom tejpförsedda Saab 900 och 240 som rullade ett tag.
    Såg mer ut som reklambil än polisbil.

    SvaraRadera
  6. hej! hur ser man idag att en valiant har varit polisbil vad har/hade dom för speciellt ?

    SvaraRadera
  7. Hej Wille. Man träffar väl sällan på gamla polisvalianter idag. Om Du skulle Du göra det så finner Du annorlunda dörrsidor, saabstolar samt mycket extra kablage, knappar och små skyltar m m, m m.

    SvaraRadera
  8. tack!
    min ska vara polisvalle! och dörrsidorna är nya så de vet jag inte. och nytt elsystem är de på den, men massvis me gamla knappar var de ju. massa skyltar i motorrumet är det ju oxå.

    SvaraRadera
  9. Skicka gärna en bild eller två, Wille!

    SvaraRadera