16 februari 2009

...mer om video

Om inte nedanstående problem med videokonvertering vore nog, så finns det i lager massor med VHS-filmer som borde överföras till datorn i ett lämpligt format.

Dessutom lockades Larsson i ett svagt ögonblick för en 15 år sedan att köpa en videokamera med minivhs kassetter (eller vad det nu heter). Har sett att det finns små svarta lådor med div kablage att koppla mellan VHS-bandspelaren och till datorn - hur fungerar det? Fungerar det? Usch, Larsson mår illa av bara tanken... Dessutom säger Knut (minsann ser jag inte ett elakt småleende nu) att sedan skall allt brännas ner på DVD. Usch, Larsson mår ännu mer illa nu...

Den bästa idén vore nog att bära ner alla kasseter, och div cd-skivor till någon som kan, vill och vet och få det nedbränt på något i något format. Tyvärr kostar det säkert massor med pengar.

Nej, Larsson tror att han går och lägger sig i ett hörn och svimmar en stund...

4 kommentarer:

  1. Då ska du inte heller glömma bort att DVD är ett format på väg att dö ut...

    Blu-ray är nästa grej.

    SvaraRadera
  2. Min lösning på sådana där problem är alltid: Lämna bort. Låt någon göra det åt dig, som kan det och gör det snabbt, även om det kostar litet pengar. Det är bättre att själv jobba övertid på sitt eget jobb och finansiera det så, än att sitta med uppgiften i dagar och bli förbannad.

    SvaraRadera
  3. Libby: Håller i sak med Dig men det är lite kul - trots allt - om man någon gång lyckas lära sig något...

    SvaraRadera
  4. Jo, jag vet. men jag lär mig så dåligt när jag är arg :-)

    SvaraRadera