19 november 2011

pipaluk

...aldrig hört talas om.

6 kommentarer:

  1. Den har jag inte heller något minne av, men tydligen intressant för samlare

    SvaraRadera
  2. Från: www.ordbanken.se/alfabilder/
    Pipaluk – en tablettask som försökte ta upp konkurrensen med Alfa. Pipaluk förpackades i en mörkblå ask med en eskimå på framsidan. I asken fanns också en bild på en idrottsstjärna, tillsammans med tabletter med kolasmak. Trots att Pipaluk många gånger hade bättre bildkvalitet än Alfa-askarna, kunde Pipaluk inte mäta sig med Alfa... och vem minns Pipaluk idag?

    SvaraRadera
  3. Tackar... man lär sig något nytt varje dag :-)

    SvaraRadera
  4. Pipaluk. Märkligt namn på en tablettask. Kanske eskimoiska...?

    SvaraRadera
  5. En sökning på nätet antyder att det är ett kvinnonamn. Ska man vara korrekt heter det inte eskimo utan inuit, vilket betyder folket.

    SvaraRadera
  6. Nog mins jag Pipaluk. På 50-talet när jag fick min veckopeng på 25 öre gick jag direkt till kiosken och köpte en ask Pipaluk.

    SvaraRadera