30 mars 2009

GM och Chrysler - lägg ner skiten!

Läser i tidningen att GM och Chrysler har upplevt den värsta nedgången i bilförsäljning på 27 år. De båda amerikanska bilföretagen överlever just nu enbart tack vare de 17,4 miljarder dollar man fått i lån från den amerikanska staten.

Men pengarna räcker inte - General Motors har ansökt om ytterligare lån på 16,6 miljarder dollar, och Chrysler anser sig behöva ytterligare fem miljarder.

Varför i all sin dar skall den amerikanska staten pumpa in pengar i GM och Chrysler? Gör man - med något undantag - skitbilar som folk inte vill ha så kan dom ha så gott. Ingen av GM eller Chrysler har med undantag av lastbilsdivisionerna - typ van och pick-up - alltså de konventionellt byggda med ram och V8-motor, har gjort en bra bil efter mitten på 1990-talet.

Konsekvenserna med en konkurs blir oöverblickbara sägs det - visst, men inte lär det bli bättre efter att ha pumpat in miljarder! Konstgjord andning utan hopp om att patienten överlever anser Larsson. Nej, konkurs och ta sedan reda på dom bra bitarna och begrav resten...

5 kommentarer:

  1. Även om det kan "svida i ett hjärta (fast man blott är 11 år)" så håller jag med dig. För två år sedan stod RnD chefen på Chrysler och sade att de skulle "rycka upp sig" vad gällde produktkvalitet och satte målet att ha samma kvalle som Toyota inom SJU år. Lägg till att Toyota har en effektivare produktion till och med i staterna och jag tror 10% marknadsandel så fattar man att det loppet är kört. Fan vad lång kommentar det blev :-)

    SvaraRadera
  2. GM resonerar som pappskallar. Sätter Chevroletemblem på koreanska Daewoo och lägger ner Pontiac, Oldsmobile och snart Buick.
    Det har varit för mycket badge-engineering hos jänkarna. Det var ju det som i stort sett tog kål på den brittiska bilindustrin för trettio år sen.
    Att kalla en Opel Kadett för Pontiac GTO som de gjorde på åttitalet är idiotiskt.

    Inget som helst vettigt tänkande. Ska det vara så svårt att bygga bilar som folk vill ha? D.v.s BÅDE snygg design och kvalitet.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Larsson... detta gäller Saab och Volvo också... tycker man bör överväga att börja bygga bilar som vanligt folk vill ha och har råd med. Kanske dags att börja utveckla bilar som är hållbarare miljömässigt... ja jag är ingen expert i detta men man kan inte göra den ena "lyxmodellen" efter den andra år efter år.

    SvaraRadera
  4. Håller med om att Chevalogotypen har solkats ner av små glansiga minibilar som aldrig skulle få bära
    detta märke...

    Har överhuvud tagit sett någon jänk som imponerat på oss dom senaste åren.

    Då menar jag inte Mussarna och Cudan!

    SvaraRadera
  5. Jag är iofs rätt förtjust i Vipern.

    Pengarna som pumpas in den amerikanska biindustrin borde vara förenade med krav på omvärldsanalys. Vad vill kunderna ha? Inte fan en Daewoo med Chevalogga iaf. Snacka varumärkesförstöring.

    SvaraRadera