16 november 2017

VIF, Viksängens IF, Södertälje. Vintern 1954 - 55 Södertälje IP

Gästinlägg från Lars Aleberg

Jag har ett foto från det allra första ishockeylag jag var med i och det var ett pojklag från Viksängen i Södertälje som jag gärna skulle vilja vet mer om hur det gick för dem sedan. I Sdt ordnades en ishockeyserie för pojk-/kvarterslag bilden är från den serien och året är nog vintern 1954 - 55. Bilden är tagen på Södertälje IP med Rosenborgskolans utbyggnad i bakgrunden.

Viksängen var en samling hus byggda runt en rejält stor innegård där det fanns lekplatser, stora gräsytor och en halv fotbollsplan. På sommaren spelades det fotboll där och på vintern ishockey samt däremellan bus.

Kvarteret hade Konsum snabbköp, kondis plus några affärer till bl.a. Lennart Kvists pappas tapetseraraffär. Området hade ett punkthus som var dubbelt så högt som de andra och hyste även panncentralen som stod för värmen.

Laget fick en lokal av Telge Bostäder på ca 40 kvm där det också byggdes ett litet förråd för klubbor och tröjor som laget höll spelarna med samt den dyra målvaktutrustningen som Ove Vall har på sig på fotot. Allt detta hade vi samlat tomflaskor till som vi pantat på Systembolaget nere i stan. Det var ett digert arbete men lönsamt.

De tomglas vi inte fick panta slängde vi i Maren, som vi var tvungna att gå runt, och kastade prick på.
Minnet är lite svagt på vissa punkter men jag tror vi höll på några år med hockeyspelandet tills mopeder och annat kom emellan.

Vi bodde på Viksängsvägen 8B och alla de andra som var med i laget runt om. Per bodde nere vid slussen eftersom hans far arbetade med fartygsslussning.

Vilka vi var kommer jag inte ihåg namnen på alla och det är det som skulle vara så intressant att få reda på mer om “Hur gick det sen” och allt är av intresse. Några kommer jag ihåg namnen på medan andra är helt glömda.

Övre raden från vänster:
- Roger Berggren bodde i punkthuset. Hans far var polis??
- ?
- ?
- Per vars papa jobbade i Kanalverket, Södertälje sluss??
- Björn Matsbo vars pappa tog fram Swix skidvalla. Björn spelade sedermera i SSK, Södertälje Sportklubb.

Knästående från vänster:
- ?
- Björn Berglund. Hans far var i skogsbranschen??
- Ove Vall. Han är Sveriges yngsta utbildade typograf.
- Jag själv. Lars Aleberg vars pappa hade Facit AB.
- Lennart Kvist vars pappa hade butik och tillverkning av bilklädsel i området.
Området som är markerat är de hus som då ingick i Viksängen.

Jag hoppas att det kommer att finnas någon som läser bloggen och vet/känner till/eller på annat sätt kan bidra till frågan “HUR GICK DET SEDAN”.

Hör gärna av dig till mig lars.aleberg@telia.com eller Larssons Blogg.

Stående: Roger Berggren – okänd – okänd – Per ? – Björn Matsbo
Knästående: okänd - Björn Berglund? – Ove Vall – Lars Aleberg – Lennart Kvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar