24 november 2017

Facit Privat

Gästinlägg från Lars Aleberg

Bilden du har på reseskrivmaskinen är intressant för 1963 hade jag i lön som juniorsäljare/ produktinformatör, innan säljskolan, ca 1200:- och fri bil och bensin så en reseskrivmaskin var inte särskilt billig. 

En lite kul grej i marknadsföringen av resemaskin var när man ställt Bo Setterlind på en reseskrivmaskin och fotat av hans skor och halva biten under knäet. Med diverse ledtrådar skulle man då försöka lista ut vem det var som stod där. Kommer inte ihåg vem som vann men denne fick nog en  resemaskin. Naturligtvis har jag en själv men jag tycker det går så trögt att skriva på den så det blir inte mycket författat på den.

En Facitsäljare (diskret fiskbensmönstrad kavaj, blå skjorta, stickad slips, gabardinbyxor och bruna playboyskor samt matchande klockarmband) skulle förutom takt och ton kunna alla produkter utom bokföringsmaskiner som hade specialsäljare men grunderna skulle sitta där med bokföring. Det jag kunde var tryck, möbler, skriv- och räknemaskiner samt duplicering. 

Den bokföringssäljare som hjälpte oss sa till mig när vi diskuterade framtid, i slutet 60-talet, att om du inte är ingenjör kommer du inte vidare. Sagt och gjort tog jag examen på Thorildplans Gymnasium och ekonomexamen senare på Fridhemsplans Gymnasium men det är en annan historia.

Lite insikt i Facit från insidan där "kronjuvelkontoret" låg i huset i korsningen Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan där det nu ligger ett hamburgerställe!!


1 kommentar:

  1. Facit Provat tillverkades inte i Åtvidaberg utan i svängsta

    SvaraRadera