14 november 2017

Facit

Uppdaterat reprisinlägg

Länstidningen, 1962.

2 kommentarer:

  1. Jag fick se denna bild och blev väldigt glad eftersom det är min far, Erik Aleberg, längst till höger.

    Historien är den att Erik erhöll Södertäljedistriktet som omfattade allt söder om Stockholms stadsgräns.

    Distriktet började alltså precis söder om Skärholmen, Älvsjö, Farsta osv och Erik hade säljare och kontorsmaskinverkstad i Huddinge centrum och i Strängnäs. Distriktet sträckte sig i söder ner till Nyköping och i öster till Eskilstuna.

    Gösta Lundberg, på bilden, var säljaren i Södertälje och Wallteg verkmästare.
    Södertäljedistriktet var nog ett av de största distrikten i Sverige i den fantastiska företagsutvecklingen som var då. Allt som allt jobbade det ca 15 – 20 personer för Erik Aleberg.

    I början på 60-talet ersatte jag, Lars Aleberg, Gösta i Södertälje och blev kvar till slutet av 60-talet.

    Facit hade på den tiden en alldeles utmärkt säljskola som jag deltog i. Där fick vi lära oss allt från klädsel, rätt fotvinkel, till social kompetens i alla situationer en kvalitetssäljare kunde hamna i . Facit höll stenhårt i den framtoning säljarna skulle ha.

    Vore intressant om du möjligen har fler bilder, artiklar etc.

    SvaraRadera
  2. Tack för en trevlig kommentar Lars och Tack även för ett lika trevlig telefonsamtal (repriserade mitt inlägg så att kanske fler får ta del av din kommentar).

    SvaraRadera