21 september 2014

Oljeläckagage

Upptäckte små oljefläckar under vagnen men fäste in så stort avseende vid detta. Annat blev det när styrservon slutade att fungera - ja fungera och fungera, fungerade gjorde den men lät som en stucken gris! och inte en droppe olja på oljestickan.

En felsökning gjordes men inget större fel kunde hittas mer än att returslangen från styrsnäckan såg lite "skum" ut och där kunde det läcka. Då det fanns gott om slang så kapade jag bort sista biten av slangen och monterade ihop det igen. Slangen såg även frisk ut innanför slangklämman. Får se om det hjälpte?

Uppdaterad 140921 Om det hjälpte? Nej då, oljan försvann ändå. Skickade kameran under styrsnäckan och den visades sig vara våt av olja. Efter koll med min reservdelsleverantör så visade det sig att det fanns två olika styrsnäckor till denna årsmodell. En identifiering av prylarna gjordes och en renoveringssats beställdes och monterades. Tyvärr så visade sig den utgående axeln vara rostskadad, troligen pga av vatten i oljan så denna rep. håller nog inte så länge och en utbytesstyrsnäcka måste beställas.

En skum slang som visades sig vara frisk längre in.
Återmonterad.
Utgående axeln och pitmanarmen våt av olja.
Styrsnäckan fanns i två olika utförande på denna årsmodell. Två och fyrbultad och det var till den fyrbultade det fanns en renoveringssats.
Undrar varför det står General Motors på en Fordreservdel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar