24 augusti 2014

Larssons tideräkning

Så här ser Larssons tideräkning ut - varför är det så?

1800-tal, 1910-tal, 1920-tal, 1930-tal, 1940-tal, 1950-tal, 1955, 1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1964, 1960-tal, 1970-tal. Sedan kommer resten... eller något sådant.

Larsson har hyffsad koll på vad som hände fram till - låt säga runt högertrafikomläggningen men har dålig eller ingen koll på om saker hände 1982, 1999 eller 2007! Fast han känner ju igen en Volvo 140 från 1973 med flera bilmodeller men det är nog det enda! Vet nog med en viss betänketid även när barnen är födda men det är nog allt...

Några tankar så här på en tidig söndag morgon.


6 kommentarer:

  1. Vi som följt Larsson under ett antal år är inte förvånade ;-)

    Tror att man har bättre koll på vissa decennier. Jag för min del har ganska bra koll på 60-70 talen för det var min uppväxt, man har något att hänga upp minnet på, musik, cyklar, moppar, bilmodeller, skolan, militärtjänst, förälskelser, m.m.

    Åldersmässigt skiljer det väl inte mer än ett par år på dig och mig så egentligen stämmer inte min tes heller.
    Larsson har ju ett genuint intresse för 50-talets musik, bilar, prylar fast du kanske inte minns allt själv utan intresset har gett den kunskapen.

    Jag har med bloggandet fyllt i många luckor från 60-70-talen via att man letat fram fakta för ett blogginlägg där ett eget minne man har triggat igång ett inlägg.
    Min tankar på detta en något senare söndagsmorgon.

    SvaraRadera
  2. Nej, då jag är född 1953 så minns jag inte allt, men de sista åren på 1950-talet har jag bra minnen ifrån. I övrigt håller jag med Dig...

    SvaraRadera
  3. Ja, och något längre betänketid, för att få med barnbarnen, ju...

    Johnny

    SvaraRadera
  4. Ja, Johnny - där blir det genast värre... det är allt tur att man har en sambo som håller reda på sådana saker.

    SvaraRadera
  5. Trevligt att läsa att så mycket finns kvar i Larssons minnesbank. Att syssla med retrobloggande hjälper till, förstås - som hr Tony skrev. Funderar på hur min uppräkning skulle se ut. P g a yrket blev det mest århundraden i uppräkningen med några decennier på slutet. Alla tveksamma borde köpa spelet "När då, då?", där man ska placera händelser i ett tidsspann, som efter hand blir allt trängre.

    SvaraRadera
  6. Ja, nu har väl Larsson aldrig påstått att det finns mycket kvar i minnet utan inlägget var mer ett mått på hur jag mäter det lilla som är kvar ;-).

    SvaraRadera