Jo då, Janne. Vanlig stationsvagn fanns ju men inte byggd på Impala Sport Sedan, dvs fyradörrars Hard Top. Dessutom ser bakre delen annorlunda ut jämfört med en vanlig stationsvagn.
Larsson har säkert rätt här, men någon begravningsbil tror jag nog inte denna bil är eftersom lastutrymmet ser lite kort ut. Bakpartiet ser som sagt lite skumt ut, ser nästan ut som spårvidden är olika fram och bak, men det är kanske är en synvilla?
Har tittat på fler bilder och det är mycket som inte är lika jämfört med en vanlig stationsvagn. Tak, c-stolpe, d-stolpe och bakre sidorutor m m. Vore roligt om någon kunde lista ut karossör och användningssätt. Jag tror fortfarande på begravningsbil med syftet att göra en bil med mycket ljusinsläpp.
Hej igen Larsson! Om bilen byggts om till begravningsbil, så borde bakdörren vara hängd i c-stolpen (om bilen var avsedd för USA). Ser inte ut att vara så här. Anledningen till att hänga dörren på detta vis är att en kista kan "kanas" på ett spår in i bilen från en ex. en trottoar. Användes inte bakdörren alls, så borde C-stolpen vara borttagen och ersatts med långa vanliga defileringsrutor. Bara en teori från min sida.
Vad jag kan se på nätet, så tillverkades denna Chevrolet Impala Wagon 1959 som en "vanlig"stationsvagn
SvaraRaderaGoogla på: chevrolet impala 1959 wagon
Jo då, Janne. Vanlig stationsvagn fanns ju men inte byggd på Impala Sport Sedan, dvs fyradörrars Hard Top. Dessutom ser bakre delen annorlunda ut jämfört med en vanlig stationsvagn.
SvaraRaderaLarsson har säkert rätt här, men någon begravningsbil tror jag nog inte denna bil är eftersom lastutrymmet ser lite kort ut.
SvaraRaderaBakpartiet ser som sagt lite skumt ut, ser nästan ut som spårvidden är olika fram och bak, men det är kanske är en synvilla?
Har tittat på fler bilder och det är mycket som inte är lika jämfört med en vanlig stationsvagn. Tak, c-stolpe, d-stolpe och bakre sidorutor m m. Vore roligt om någon kunde lista ut karossör och användningssätt. Jag tror fortfarande på begravningsbil med syftet att göra en bil med mycket ljusinsläpp.
SvaraRaderaHar Larsson mera bilder som han kan lägga ut på bilen. Skulle vara intressant att beskåda dessa.
SvaraRaderaHär är en bild före renoveringen:
SvaraRaderahttp://i16.servimg.com/u/f16/17/91/41/66/87321310.jpg
Hej igen Larsson!
SvaraRaderaOm bilen byggts om till begravningsbil, så borde bakdörren vara hängd i c-stolpen (om bilen var avsedd för USA). Ser inte ut att vara så här.
Anledningen till att hänga dörren på detta vis är att en kista kan "kanas" på ett spår in i bilen från en ex. en trottoar.
Användes inte bakdörren alls, så borde C-stolpen vara borttagen och ersatts med långa vanliga defileringsrutor.
Bara en teori från min sida.
Ja, Du kan ha helt rätt Janne. Vi kanske skulle bena ut vart bilen är reg. först? Hemsidan är väl fransk?
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaDet verkar vara Nederländerna före 1973. http://www.dna.nl/netherlands.htm
Hälsningar Karl-Erik
Tack Karl-Erik
SvaraRadera