6 augusti 2012

Bilder och bildstorlek

Detta med bilder och bildstorlekar har väl debatterats tidigare. Larsson tycker nog fortfarande att det är lite krångligt...

Frågan gäller alltså: Vad anses vara den optimala storleken på bilder i pixlar på bilder på hemsidor eller  tex Blogger om man tar hänsyn till läsbarhet, olika bildskärstorlekar och bildskärmsinställningar?

Om bilden skall kunnas skrivas ut med bra kvalité/inte skrivas ut med bra kvalité - hur många dpi? Och hur många kb eller MB blir det?

Jag känner att detta går lite "på en höft". Hur resonerar Ni?

9 kommentarer:

  1. För tryck i tidningar m.m. säger de att de gärna vill ha bilden i 300dpi. Det är ungefär som kameran ger när du tar bilden.
    Dpi hänger nog inte ihop med kb-mb i bilden utan det är din bildstorlek ex 4000x3000px som gör det.
    Men jag tror det går oftast lika bra med mindre dpi i tryck också. På en webbsida tycker jag det beror lite på, vill du att bilden skall kunna klickas på? Vill du dela med dig av din toppenbild i jätteformat på din sida? Jag tycker man skall visa sin bild i ett behagligt format utan att besökaren måste klicka på bilden för att få fram känslan i bilden eller se detaljerna.

    Jag som har en 23tums skärm där ser en 500px ganska liten ut. Frugan som har en laptop på 17tum tycker att bilder på ca 800-900px blir bra på den upplösningen hon har på skärmen, man slipper hon skrolla för att se hela bilden. Så för att passa de flesta tycker JAG att man kan hålla sina bilder i ca 800-900px upp till 1024px i horisontell linje om man inte gör dem kvadratiska utan i skala 4:3 eller 3:2.

    Jag brukar göra mina i ca 1280-1600px och 915px i visningsläget på fotobrus.se. Då ser man bilden helt okej tycker jag och vill man klicka på den så fyller den ungefär ut en 17-21 tums datorskärm. Sedan har vi ju surfplattor, men de tycker jag klarar av att visa de flesta webbsidor bra eller så har ex blogger en mobilversion av webbsidan som tar vid, vilket ger thumbnails av bilderna.

    Jag blir lite störd på att det visas för små bilder på webbsidor av eget fotade bilder. Har du tagit en bild som du vill lägg in, så visa den i ett behagligt format för besökaren så man slipper klicka upp bilden för att se den på ett bra sätt.

    Som du har nu är helt okej! JAG skulle kanske vilja se dina bilder lite-lite större i grunden, om bilden håller för det. Det är inte alltid ens bilder gör det, då lägger jag in lite mindre storlek. Men som sagt dina bilder är i helt okej storlek för att njuta av bilden i utan att klicka upp den.

    SvaraRadera
  2. Så här uppfattar jag din sida på min skärm med upplösning 2048-1152px:

    http://fotobrus.se/bildbank/larssons-sida.jpg

    Dina bilder är 640px i bredd eller det är vad blogger gör dem till.

    SvaraRadera
  3. Just nu ligger jag på ett genomsnitt på bildstorlek 1600x1200
    Men huvudsaken är väl att det syns vad det är eller=)

    SvaraRadera
  4. Numera scannar jag alltid in i 300 dpi med 150-200 % av naturlig storlek. Det blir min "originalfil" som jag sparar som TIFF. Sen skapar jag en kopia med Adobe photoshops funktion "spara för webben" och får då en jpg-fil med 72 dpi. Den sparar jag sedan så att bildens längsta sida får måttet 1600 pixlar. När jag lägger upp bilden väljer jag att publicera bilderna som "stor" vilket innebär att bilden reduceras till 1/3-del. För att se bilden i originalstorlek måste man alltså högerkicka och välja "öppna i nytt fönster".

    Mätt i Kb blir det väldigt olika (150 Kb - 1 Mb)beroende på hur mycket "information", exempelvis färger, som finns på bilden.

    SvaraRadera
  5. Jag har ju en väldig massa storlekar på bilderna på min sida, vilket säkert upplevs störande för en del.

    Försöker att ha hygglig storlek på materialet, ibland vill man ju kunna se detaljer men det är ju inte alltid det går att hitta stora bilder. Särskilt inte de bilder som inte är mina från början.
    Egna foton brukar jag publicera i 1600px bredd men det har hänt att en del bilder i början av bloggkarriären var råkopior på 3-4000px eller små på 400px. Man lär sig med åren...

    Till viss del beror variationen på designinställningarna i själva bloggverktyget. Jag måste in och ändra storleken på bilden "manuellt" om jag vill att den ska ligga ute på säg 500px utan klickning. Standardformatet är 400px och maxbredden på min blogg är bara 520px och maxhöjd 640px.
    Så det är lite pillande innan de publiceras.

    Ibland har jag haft med två små bilder intill varandra, vilket gör att man måste klicka upp dom för att se någorlunda bra. Likadant under en period låg bilderna till höger och text till vänster, vilket kanske inte är optimalt.

    Jag kanske tänker för mycket i "tidningslayout", där bilder kan vara i alla möjliga storlekar?

    Nu är dessutom mitt konto i Picasa snart fullt, så jag kanske lägger ner verksamheten

    SvaraRadera
  6. Med min kommentar ovan menar jag givetvis egna fotograferade bilder, där man själv har möjlighet att välja storlek och mina tankar gäller om man har en ren fotosida. Reklambilder/nostalgibilder från nätet får man ta som de är och då passar kanske ett mindre format på sidan bättre.

    SvaraRadera
  7. Inte meningen att låta klagande, vilket kanske uppfattas så i min något vimsiga kommentar nu när jag läser den, men jag har emellanåt haft problem med Blogger som bloggverktyg. Utformningen blir inte som jag vill men det beror säkert på mig, därav min frustration...

    För övrigt är vi ganska flitiga på att kommentera varandras bilder men kanske inte så mycket vad gäller designen på sidorna vi har, och med den helhetsupplevelsen, så jag tänkte passa på och berömma Larsson för en väl fungerande sida med bra variation på inläggen och många fina bilder och foton. Lättläst och bra!

    SvaraRadera
  8. Tack GP för detta. Jag tycker Din sida också är mycket bra och snygg.

    Ang det vi pratat om så experimenterar jag mycket med olika bilformat och design - både på Blogger och på tow.se nu för tiden. Bilderna på tow.se är ofta VÄLDIGT små när jag fått dom men hellre en "dålig" bild än ingen alls. Bilder på tow.se är 825 bixlar breda nu för tiden (för tio år sedan var de 625 pixlar) och är runt 110-200 kb.

    Egna bilder på blogger är ca 1100 pixlar breda och blir då oftast lite större i kb.

    SvaraRadera
  9. Man kan låta bli att visa bilder med "Ljusbordet"

    En inställning i blogger och då kan betraktaren själv styra hur stort format, han vill klicka upp bilden till.

    SvaraRadera