Ytterligare en Rekord Coupé i Larsson ägo - har ägt minst två stycken till så trodde Ni att det var slut nu så tog Ni fel - Ni får härda ut fler inlägg...
Rekord Coupé fanns inte i "Standard" eller "L"... inredningen var dock endera i "Standard" eller "L", i alla fall dörrsidorna - troligen var de första med enklare inredning och allt eftersom så monterades den mer påkostade inredningen. Mattan fram kunde vara endera av gummi eller textil - har ägt bägge versionerna. Det vanliga var att man bytte ut gummimattan till textil - det fanns ju en uppsjö av två och fyradörrars Rekorder på skroten på 1970-talet. På bakluckan kunde det stå endera "1700" eller "Rekord Coupé" (ett fö mycket snyggt emblem).
Växellådan var endera tre- eller fyrväxlad - man bytte ofta ut den treväxlade mot en fyrväxlad... i alla fall om man skulle dra husvagn eller annat släp...
I övrigt så var det en mängd originaldetaljer som skiljde Coupén från en två- eller fyradörrars... mekaniskt så tex så var det annat topplock, fjädrar och stötdämpare m m... efter några år fick man nog troligen nöja sig med standard reservdelar. Kurvhandtag i instrumentbrädan fanns väl bara på Coupén? Även backljus var standard på Coupén tror jag...
När det gäller Opel P2 kan det vara bra att veta att 1961 års modell - eller i alla fall de första - hade vita blinkers fram... från 1962 var de orange..
Denna vagn var silvergrå med svart tak - mycket snyggt. |
Nu hör det reg.nr. hemma på en Audi A3 1,6 -05...tänk vad illa det kan gå! ;-)
SvaraRaderaEn annan liten detalj var att de fyra bakljusen var ungefär en centimeter längre på coupéerna, jämfört med sedanmodellerna
SvaraRaderaJa, det stämmer. De lite längre "lyxlamporna" satt på "L"-modellen och coupén.
SvaraRaderaNi är ju för insnöade... man ser ju inte bruttan... men ni snackar bara baklampor.
SvaraRadera;-)
Sid, de baklamporna kallas ju även för "jungfrubröst", så helt insnöade är vi inte ;)
SvaraRadera