3 oktober 2010

Opel Rekord Coupé -62


Ytterligare en Rekord Coupé i Larsson ägo - har ägt minst två stycken till så trodde Ni att det var slut nu så tog Ni fel - Ni får härda ut fler inlägg...

Rekord Coupé fanns inte i "Standard" eller "L"... inredningen var dock endera i "Standard" eller "L", i alla fall dörrsidorna - troligen var de första med enklare inredning och allt eftersom så monterades den mer påkostade inredningen. Mattan fram kunde vara endera av gummi eller textil - har ägt bägge versionerna. Det vanliga var att man bytte ut gummimattan till textil - det fanns ju en uppsjö av två och fyradörrars Rekorder på skroten på 1970-talet. På bakluckan kunde det stå endera "1700" eller "Rekord Coupé" (ett fö mycket snyggt emblem).

Växellådan var endera tre- eller fyrväxlad - man bytte ofta ut den treväxlade mot en fyrväxlad... i alla fall om man skulle dra husvagn eller annat släp...

I övrigt så var det en mängd originaldetaljer som skiljde Coupén från en två- eller fyradörrars... mekaniskt så tex så var det annat topplock, fjädrar och stötdämpare m m... efter några år fick man nog troligen nöja sig med standard reservdelar. Kurvhandtag i instrumentbrädan fanns väl bara på Coupén? Även backljus var standard på Coupén tror jag...

När det gäller Opel P2 kan det vara bra att veta att 1961 års modell - eller i alla fall de första - hade vita blinkers fram... från 1962 var de orange..


Denna vagn var silvergrå med svart tak - mycket snyggt.


5 kommentarer:

  1. Nu hör det reg.nr. hemma på en Audi A3 1,6 -05...tänk vad illa det kan gå! ;-)

    SvaraRadera
  2. En annan liten detalj var att de fyra bakljusen var ungefär en centimeter längre på coupéerna, jämfört med sedanmodellerna

    SvaraRadera
  3. Ja, det stämmer. De lite längre "lyxlamporna" satt på "L"-modellen och coupén.

    SvaraRadera
  4. Ni är ju för insnöade... man ser ju inte bruttan... men ni snackar bara baklampor.
    ;-)

    SvaraRadera
  5. Sid, de baklamporna kallas ju även för "jungfrubröst", så helt insnöade är vi inte ;)

    SvaraRadera