28 mars 2010

Vad sysslar han med den där Larsson?

Många ställer sig nog frågan: vad sysslar han med den där Larsson egentligen? Sitter han ständigt och dreglar över gamla bilder, sorterar och scannar, kikar på bilder med förstoringsglas för att försöka att identifiera personer, läsa reg.nummer och grunnar på om det kan vara en gammal Volvo eller kanske en Chevrolet som syns på den suddiga bilden?

Ja, det är precis vad han sysslar med... i alla fall ganska ofta... har tusentals bilder av varierande kvalité från gamla räddade arkiv, mestadels då föreställande gamla bärgningsbilar, ambulanser eller mer vanliga bilar, gärna då krockade... ja ja, vi har alla våra problem att dras med...

Ett exempel visas nedan - en bildserie som troligen föreställer Svensk Räddningstjänsts personal m m från Gävle som jag fått av min vän Thorben i Gävle och som skall scannas av och sorteras in i någon mapp.

4 kommentarer:

  1. Det är ett jättejobb som Larsson lägger ner och jag kan inget annat göra än att tacka så mycket för att man får ta del av resultatet.

    Du gör en kulturgärning, synd bara att fordonshistoria inte anses som "fin" kultur

    SvaraRadera
  2. Ingen kan tveka på att Larsson gör ett stort jobb till glädje för många och trots att jag inte gillar gamla bärgningsbilar är det roligt att lära sig mer i din intressanta blogg. Men vad ska det bli av samlingen?

    SvaraRadera
  3. Larsson kan lugnt sortera vidare, han är helt normal men sen kan man ju undra om Larsson ska lita på mitt utlåtande:) då jag agerar exakt likadant som den arkivråtta man är.

    SvaraRadera
  4. Tack alla.

    Mercury: Vad det skall bli går inte att svara på... blir ju fö aldrig färdig heller... jag gör det bara för nöjes skull....

    SvaraRadera