Hembygge? Eller fanns det någon karosserifirma, kanske i Tyskland som pysslade med detta? Jag menar... det krävs ju en del att bygga om en sådan bil till tvådörrars coupe... större dörr (finns ju inte "färdig"), ta bort b-stolpen och flytta bak nedre delen... förstärkningar... kromlister, rutor och inte minst taket...
Bild från: Veteran o Hobbyfordon.
Kapitän Coupe är sällsynt men för den skull inget nytt. Enligt den här hemsidan så byggde Authenriet ett exemplar men inte är den lika fin som vagnen ovan?
Bild från: Opel P1 NL
Den översta coupén är ett mycket välgjort svenskt hemmmabygge.
SvaraRaderaSå pass välgjord att Opelklubben införde en ny klass när de skulle dela ut priser på Stora Opelträffen som hålls varje år. Eftersom det inte är en originalbil och ändå ingen direkt customkärra så blev klassen "Ombyggd originalbil i tidstypisk stil" eller nåt sånt.
Den byggdes för tio, femton år sen men är numera såld till utlandet har jag för mig.
En mycket fint bygge och inte vilken hemmafixare som helst som gjort detta. Undrar vad det är för tak m m? Bakre delen av tak och bla bakre sidorutor borde ju komma från samma donatorbil?
SvaraRaderaPå den nedre bilden har man gjort det lättare för sig (nåja) genom att använda ett avkortat och framflyttat originaltak. Måste säga att den översta bilen ser mer original ut. Hittar Du fler bilder så hojta!
Jo Kapitänen på bild nr 1 minns jag en del från när det skrevs om den , riktigt bra flyt i linjerna precis så skulle den ju sett om den hade funnits ny alltså :)
SvaraRaderaMen frågab är om det inte byggts en till? eller samma bil? gul med Raeder-fälgar har jag nåt minne av.
Authenrieth byggde många festliga spezialer på Oplar, cabbar coupéer och ett par plåtcabbar till å med.
Just detta ögonblick ramlade det in fler bilder på bilen och en byggartikel från Wheels -96. Uppdatering kommer...
SvaraRaderaHärligt att höra att ni gillar bilen, jag byggde bilen mellan 90-96. En hel del pyssel var det med både taksänkning och skärmbreddning, men som inte syns. Bilen såldes -99 efter ekonomiskt våld av en Tysk Kapitänentusiast ;-), den hamnade i goda händer som ni ser på bilden. Han har jobbat vidare på detaljer som inredning, breda fälgar, overdrive osv. Jag finns på Facebook och kan berätta mer. Mvh Bo Gatemo
SvaraRaderaHej Bo och Tack för att Du hörde av Dig.
SvaraRadera