17 augusti 2009

Bosch Combi - 1970

När elverktygen hade sladd...


3 kommentarer:

  1. Använder fortfarande min Bosch sladdmaskin då man ska stå på en och samma arbetsplats...visseligen tung och klumpig men drar, borrar allt utan minsta anstränging.
    och visst har man sladdlös men dom orkar ju inget i längden.

    SvaraRadera
  2. Om jag ska erkänna en sak: jag har ännu inte köpt ett enda elverktyg som saknar sladd. Däremot har jag ganska många sladdare..

    Ett elverktyg med sladd år 1970 kostade ju ungefär någonstans =en normal halv månadslön/hel månadslön.

    Vem skulle vilja köpa ett elverktyg med eller utan sladd för 15-30 tusen kronor idag?

    Den gode Jörnmark, värmlänning förövrigt, hävdar ju i sin "Övergivna platser 2" att enligt Moores lag så halveras pris och kapacitet fördubblas var 18:de månad när det gäller elektronik. Sånt smittar ju över till elverktyg är helt klart!

    För 225 kr har jag en helschysst borrmaskin med sladd tillverkad i Kina och inköpt på Coopforum. Den svaga punkten är där sladden går in i maskinen eftersom sladden är för styv. Jag har öppnat kinamaskinen och ersatt kabeln med en mjuk fin sladd från en makulerad volta-dammsugare.

    Jag förstår inte alls varför jag borde köpa en Bosch för 3000:- som jag hade förut och som brann upp bara för att jag borrade 28 hål med s k dos-såg för att få snygga hål i ett elementskydd?

    Eller var överbelastningsskyddet på min Bosch trasigt?

    SvaraRadera
  3. På tal om sladdar så startade förlaget jag tidigare jobbbade på en hantverkartidning (för något år sedan). Ettan ägnades åt sladdlösa verktyg, som om det vore en revolution som skedde 2008.

    Så kan det gå när en tidning görs av oinsatta människor.

    Min borr- och skruvdragare från Bosch har ingen elkabel, och den orkar en hel del. Dock undrar jag om den har överbelastningsskydd. Jag har gasat på ordentligt utan att det har slagit ut. Å det borde det ha gjort, kan tyckas.

    SvaraRadera