17 januari 2009

Eco-driving

Det pratades om Eco-driving på radio i går - ett körsätt som om det används fel fördärvar bromsarna på bilen!

Detta är inget nytt - det har Larsson pratat om sedan 2002 ...tror jag att det var. Detta år var Larsson på Eco-drivingkurs - fö så blev jag näst bäst :-) dvs skillnaden mellan hur han "körde som vanligt" och Eco-drivingkörning var minimal...

Eco-driving är för den som inte är insatt ett särskilt sätt att köra - enkelt uttryckt skall man tex... starta på "ettan" - lägga in "tvåan" så fort som möjligt - dra på ordentligt på "tvåan" - hoppa över tex "trean" och i med "fyran" osv ... dvs i med så hög växel som möjligt så fort det går... sedan innebär körsättet att man skall släppa gasen helt vid motorbromsning och försöka att motorbromsa så länge det går (vid helt uppsläppt gaspedal tar en modern bil "noll").

Redan vid "normal" körning så är det ett vanligt problem på våra fordon att bakbromsarna rostar fast och skapar problem den dagen man måste bromsa - dvs man har dåliga bromsar när man väl behöver dom...

Som sagt - Larsson var på Eco-drivingkurs för ett antal år sedan. Bakgrunden till det hela var att Sveriges Trafiksskolors Riksförbund STR var bekymrade över att - i första hand ungdomar inte tog körkort i samma utsträckning som förr - och en sk Eco-drivingkurs togs fram och lyckades säljas in hos kommuner och landsting...

Detta körsätt tog vissa till sig till 100% vilket innebar att som tidigare nämnts - bromsarna användes ej och fick repareras för stora pengar. En kvinna i min bekantskapskrets var mycket imponerad av de stora pengar hon sparade pga mindre bensinförbrukning - mindre roligt var när hon skulle besiktiga bilen och hon fick kosta på bakbromsarna 6000:- (byte skivor, bromsok och belägg) plus att bilen kanske uppträdde "livsfarligt" den dagen hon måste bromsa hårt...

Med andra ord - bromsarna måste motioneras regelbundet... Larsson anser att minst en gång i veckan - gärna mer - måste man bromsa ner hårt från tex 100 km/timmen... och att det ena får inte utesluta det andra...

En annan aspekt är att det finns ju större pengar att tjäna än på Eco-driving - att tex INTE ta bilen är ju den största förtjänsten... Larsson har lite svårt att ta till sig detta när jag kan köra upp 100l bensin på en helg för nöjes skull - hoppar jag över detta EN helg sparar jag ju mer bensin än vad jag med Eco-driving sparar på ett år... åker jag INTE på en europasemester ett år med bilen sparar jag ju in mer bensin än vad jag gör under resten av mitt liv med Eco-driving..!

Ytterligare en annan aspekt är vår kurs som vi var på... det var en trafikskola i Säffle som fick den stora äran att lära Arvika kommuns anställda att köra Eco-driving... kommer inte ihåg några siffror idag men det var ungefär som så här:

Två bilar körde upp från Säffle till Arvika och tillbaka till Säffle på kvällen... snurrade runt i Arvika hela dagen i två veckors tid... Larsson räknade ut att om alla anställda i Arvika kommun körde enligt Eco-drivingsystemet så skulle det ta sju år! innan bensinen som körskolebilarna hade förbrukat under dessa två veckor hade tjänats in! Nu kör ju folk normalt inte Eco-driving - så så var det med den miljöbesparingen...

Larsson har naturligtvis inte emot att man skall spara bensin - är bra för både plånboken och miljön men någonstans känns det som om det blev något fel någonstans..?

1 kommentar:

  1. För några år sen skulle alla brevbärare lära sig köra snålt, i samband med att bilparken byttes ut mot Renault Kangoo.

    Vi skickades på kurser på olika platser i Sverige, med bil naturligtvis. Själv åkte jag femton mil till Hedemora motorstadion där en fejkad postslinga hade satts upp.

    Vi fick först köra "normalt", förbrukningen och tidsåtgång mättes. Sen teori om Ecodriving och ut igen för att vi skulle se skillnaden.
    Jag fick köra två gånger på det miljövänliga sättet, då de trodde det var fel på mätinstrumentet. Det var omöjligt att köra så fort med så lite bensinåtgång sa dom.

    Skillnaden före och efter teorin var marginell i mitt fall, det tog lite längre tid men bensinförbrukningen var densamma. Med andra ord, jag lärde mig ingenting jag inte redan kunde, men det var kul att se motorstadion i Hedemora.

    SvaraRadera