9 januari 2009

Datorköp 1988

Den 7 september 1988 stegade Larsson in på dåvarande Televerket i Arvika för att köpa sin första dator. Efter en omfattande marknadsundersökning föll valet på en Samsung SPC-3000 TM4. Ordinarie pris för denna härlighet var 11.678:- men för tillfället var priset rabatterat och slutade på 9.300:-.

Året innan hade min dåvarande granne köpt samma maskin för 21.000:-.

Sedan var det hem och beundra alla finesser samt att lära sig MS-DOS. Inget Windows, ingen hårddisk...

Denna dator uppgraderades sedan till 286 med Windows och en liten hårddisk, 386 och slutligen till 486. Därefter blev det 1996 en ny dator med Pentiumprocessor som användes fram till 2000-talets första år någonting... har väl köpt en 3-4 stycken nya sedan dess.

Foto: Roger Larsson



9 kommentarer:

  1. Har du sparat på de gamla prylarna eller har dy bytt in, när du bytt upp dig?

    SvaraRadera
  2. fantastiskt, jag hace ju C-64, 38911 bytes.. idag har jag mer än 10000 gånger mer minne på ett par kvadratmillimeter i chipset i min kamera.

    har du kollat den här? John Cleese med den första laptop datorn 1985!
    http://svammelsurium.blogg.se/2008/april/det-ar-1985-och-vi-bryter-for-reklam.html

    SvaraRadera
  3. Nja, jag sparade nog bra länge men nu tror jag att jag slängt det mesta. Är Du intresserad av gamla datorprylar?

    SvaraRadera
  4. Du var tidigt ut med egen dator!
    Otroliga priser 11.000 1988 det var mycket pengar.

    1997 köpte vi vår första en Pentium 166mhz. 16.000:-. 2000 nästa en IBM P3 500mhz 18000:-
    När man ser tillbaka undrar man vad F*N man gjorde 34.000:- på några år.
    Den senaste jag köpte var med Vista Premium 2gb minne 250gb hårddisk m.m. 3.990:- det är lagom.

    SvaraRadera
  5. Kommer ihåg att försäljaren sa att som privatperson så skulle man ALDRIG behöva en större dator! MÖJLIGEN skulle det vara bra att ha en hårdisk...

    Min senaste PC - inköpt ifjol med ungefär samma prestanda som "Farbrors" kostade det ungefär det samma, dock utan bildskärm...

    SvaraRadera
  6. ja ingen bildskärm i det priset, hade en 17tum tft sedan innan.

    SvaraRadera
  7. Köpte min första lazerskrivare till firman i slutet på 80-talet. Den kostade 35.000 kr!!!
    För ett halvår sedan körde jag den tippen (trots att den säkert fungerade)!
    Men vadå? Den vägde säkert 20 kilo, var stor som en byrå och lika långsam som jag själv. Vem vill ha något sådant?

    SvaraRadera
  8. Hoho! Coolt!

    Själv började jag med en Amiga 500 samma år.

    Priset landade även där på cirka 10 000, inklusive färgskärm om 4096 färger.

    Men vilket dator sedan. Äkta multitasking, internminne om 1 megabyte (512 * 2) och ett riktigt operativsystem: Amiga OS. :-D

    SvaraRadera
  9. Själv övervägde jag att köpa en Atari 130X för ca 4000:-, den hade operativsystem TOS o hade mus o påminde om Windows 3.11. Denna maskin var ganska "häftig" för sin tid. Att det inte blev denna berodde på att jag blev rekommenderad att köpa en IBM-kompatibel maskin...

    SvaraRadera