Gästinlägg från Karl-Erik Stridh.
En ny laddning bilder från Jesadas samlingar. Denna gången har jag valt fordon som mer eller mindre faller in i kategorin pickuper, med tre eller fyra hjul eller t.o.m. fem hjul! Först ut är en trehjuling av fabrikatet Assistance. Från Bremen kommer en Borgward Hansa 1800. Borgward byggde fordon under flera olika fabrikat och jag har haft intrycket att Hansa inte var en modell utan ett självständigt märke. Jag undrar också om den lämnat fabriken i detta utförande då den påminner om en australiensisk ute. Sedan följer en rullande butik byggs i korrugerad plat av Citroên. Samma grundkaross återkommer som en pickup men spjälstaketet ser ut att vara tillverkat i Thailand av ädelträ! Borgward stod även bakom den trehjuliga Goliath Kleinlaster.
En ny laddning bilder från Jesadas samlingar. Denna gången har jag valt fordon som mer eller mindre faller in i kategorin pickuper, med tre eller fyra hjul eller t.o.m. fem hjul! Först ut är en trehjuling av fabrikatet Assistance. Från Bremen kommer en Borgward Hansa 1800. Borgward byggde fordon under flera olika fabrikat och jag har haft intrycket att Hansa inte var en modell utan ett självständigt märke. Jag undrar också om den lämnat fabriken i detta utförande då den påminner om en australiensisk ute. Sedan följer en rullande butik byggs i korrugerad plat av Citroên. Samma grundkaross återkommer som en pickup men spjälstaketet ser ut att vara tillverkat i Thailand av ädelträ! Borgward stod även bakom den trehjuliga Goliath Kleinlaster.
Från Storbritannien en Morris sedan följer Peugeot 203 som var märkets första efterkrigsmodell som tillverkades i en rad olika utföranden. Piaggio är mest känd för produktionen av Vespa men gör även en rad mindre trehjuliga fordon. Här lyckas man komma upp i hela fem hjul med dragfordon och påhängsvagn. Fiffig lösning för att kunna klassas som motorcykel.
Reliant är mest känd som trehjulig MC-bil som Mr Bean brukar välta men här som nyttofordon. Toyota hade en liten pickup långt innan VW fick idén till sin Caddy.
Sedan följer en rad trehjulingar i varierande skick från olika perioder och slutligen en VW typ 2 med dubbelhytt och motsvarande kort flak.Fälgarna är knappast original, liksom utblåsen.
Stort Tack till Karl-Erik Stridh som delar med sig av sina reseminnen!
SvaraRaderaHåller med Herr Stömell, jag är oerhört tacksam!
SvaraRadera