21 maj 2018

VW K70 LS

Det Bästa, november 1973.

Volkswagen K 70 med intern modellbeteckning: Typ 48. Modellen var ursprungligen NSU K70 men blev en del av Volkswagens modellprogram. Det var Volkswagens första framhjulsdrivna, vattenkylda frontmotormodell. K 70 markerar Volkswagens omsvängning på det tekniska området om än utvecklad av NSU. K70 tillverkades 1970-1974 i 211 127 exemplar.

Redan 1964 blev Volkswagenwerk huvudägare i Auto Union och då den firman slogs ihop med NSU, var det alltså Volkswagen som tog kontrollen. Produktionen blev uppskjuten tillsvidare då Volkswagens ledning inte ville starta med tillverkning i NSU:s fabrik i Neckarsulm, på grund av kapacitetsproblem inför den förväntade efterfrågan av den nya modellen. Allt flyttades till Volkswagens nya fabrik i Salzgitter.

Det man kan säga i dag är att det var en stor merit för NSU:s tekniker att konstruera en helt ny bil, som Volkswagenwerk med sin stora erfarenhet, expertis och designers accepterade helt fullt och fast. Utan att ändra något överhuvudtaget, det enda som VW lade till på bilen var ett VW-märke i kylargrillen, det kom ej heller något VW-märke någon annanstans på den bilen. Till och med navkapslarna var av en speciell modell, och ej av den standardiserade typen av kapslar som normalt var på andra VW-modeller. VW K70 debuterade på Bilsalongen i Paris i oktober 1970.

En kuriositet är att Volkswagen startade med att tillverka sin första framhjulsdrivna, sin första frontmotormodell, och sin första vattenkylda bil, och den bilen hade man köpt färdig.

Efter en kort 1975 års modell lades produktionen ner i december 1974.

Källa: Wikipedia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar