På vår vanliga samlingsplats "Bulltorget" dök det upp folk och fina bilar i går kväll. En trevlig kväll, synd bara att vissa förpestar tillvaron med sina "dunka dunka" bilar.
Fina bilder Larsson! Apropå mittenbilden: Med Cadillac Eldorado 1959 kulminerade ”fenraseriet” i amerikansk biltillverkning. Samma år släppte Daimler-Benz efter långt övervägande sin modell W 111, 220Sb, 220SEb, 220b, och den antydan till fenor som fanns på modellen kallades ”Peilstege” - pejlkanter. Alltså sikthjälpmedel vid backning. Man ville inte kännas vid att man sneglat mot det stora landet i väst. :) Eftersom fenorna snabbt försvann i USA efter -59 kan man lugnt säga att Mercedesen var omodern redan när den lanserades. Och prestigemodellerna avlöstes därför redan 1965 av typ 250S, SE, 300S och SE - W108. Den kortare fyrcylindriga modellen, W110, som syns på bilden, hade premiär i april 1961 och producerades till 1965 då den avlöstes av typ 200, som producerades till 1968. De kortare modellerna var inte lika trendkänsliga.
Fina bilder Larsson!
SvaraRaderaApropå mittenbilden: Med Cadillac Eldorado 1959 kulminerade ”fenraseriet” i amerikansk biltillverkning.
Samma år släppte Daimler-Benz efter långt övervägande sin modell W 111, 220Sb, 220SEb, 220b, och den antydan till fenor som fanns på modellen kallades ”Peilstege” - pejlkanter. Alltså sikthjälpmedel vid backning. Man ville inte kännas vid att man sneglat mot det stora landet i väst. :)
Eftersom fenorna snabbt försvann i USA efter -59 kan man lugnt säga att Mercedesen var omodern redan när den lanserades. Och prestigemodellerna avlöstes därför redan 1965 av typ 250S, SE, 300S och SE - W108.
Den kortare fyrcylindriga modellen, W110, som syns på bilden, hade premiär i april 1961 och producerades till 1965 då den avlöstes av typ 200, som producerades till 1968. De kortare modellerna var inte lika trendkänsliga.
Tack för inlägg. Känns tryggt att ha en MB-kunnig i bekantskapskretsen. Mer sån Herr Stömell när det passar!
SvaraRadera