25 juli 2017

AB Håkanssons Industrier - Åmål





Läs mer här:

5 kommentarer:

  1. Bengt-Gunnar Linghage13 september 2017 kl. 13:13

    Kom ihåg att i min barndom så köpte farssan en ny elspis. året var 1964.Precis en som annonsen visar.Kommer ihåg att elektrikern som installerade spisen hette Håkansson. så jag frågade om det var han som hade gjort spisen. Jo jag gör såna på kvällarna sa han. roligt minne när det gäller Håkanssons i Åmål.

    SvaraRadera
  2. Vi har ett kylskåp från samma företag. Det ser ut att vara tillverkat på 50-60-talet och fungerar ännu!

    SvaraRadera
  3. När tillverkades 7244 spis

    SvaraRadera
  4. 1954 kom min pappa från fabriken i Åmål till Stockholm för att jobba för Håkanssons butik och service på Sveavägen. Han började som reparatör/elektriker och avancerade till säljare och senare även till Butik och försäljningschef. Håkansson var populära och kända för att ha bra kvalite´ på sina varor.
    Då min mamma blev hastigt sjuk hösten 1967 fick jag som barn tillbringa lediga dagar, skollov och sommarlov i flera år på Sveavägen.Jag hade mycket kul där,lekte på bakgården och det var spännande att vara med pappa på jobbet. Det kom långtradare med kylskåp och spisar från Åmål som skulle lastas av och fraktas ner med pirra i det oändligt stora garaget med den jättebranta backen. I närheten låg Gustafsson Livs, en gammaldags speceriaffär som påminde om en lanthandel. Åt andra hållet låg Annas konditori där man köpte fikabröd. De som arbetade på Håkansson på den tiden minns jag mycket väl, Sigge, Bäckström, Bosse Grip, Ulla, m.fl...Föreståndarna på den tiden hette Anton och Kajsa Askeling, de drog sig tillbaka kring 1970. Tyvärr trixades lokalerna bort av en klåpare till ny chef som sålde dessa utmärkta lokaler till en bilhandlare och Håkansson fick flytta till en bakgata i Solna. Affärerna dalade och strax kom Electrolux in i bilden och köpte upp hela klabbet. Farsan fick följa med och fortsatte sen att sälja vitvaror för Electrolux till dom stora bolagen - Fastighetsägarföreningen, BPA, Stockholmshem m.fl... Han fortsatte ända fram till sin pensionering 1986. Trodde ingen kom ihåg eller mindes Håkansson, men det var verkligen ett stycke historia när det rådde högkonjunktur i Sverige och stockholmarnas vitvaror skulle bytas ut regelbundet och fabriken i Åmål fick jobba för högtryck. Och som sagt, det finns några få som fortfarande har en Håkansson spis hemma.
    Stockholm
    den 2/9-2018

    /Bosse

    SvaraRadera
  5. Tack Bosse för det intressanta inlägget.

    SvaraRadera