Gästinlägg från Bengt Carlén
Visar bilden tre Chevor från 1956-57? Fel! Det är tre El Morocco!
Mycket kort: Affärsmannen Ruben Allender i Detroit var en riktig Cadillac-älskare men tyckte det var synd att inte fler landsmän hade råd att köpa och köra denna bil. Så han köpte fabriksnya Chevrolet Bel Air -56 och -57, som inte var helt olika den större Cadillac, och efter diverse ändringar på utsidan såg de ut som små Cadillac. Namnet blev El Morocco och det har sagts att namnet skulle knyta an till Cadillac Eldorado. Ingen vet säkert och efter 60 år finns det ingen att fråga.
Hur mycket kostade en El Morocco? Jo, exempelvis en El Morocco Convertible -56 kostade 3.250 dollar vilket var 807 dollar mer än vad ursprungsbilen Chevrolet Bel Air Convertible kostade.
Chevrolet 1955-57 har ju alltid betraktats vara i en klass för sig och setts som mer eller mindre customiserade redan från fabriken och såg ut att vara betydligt dyrare än vad de i själva verket var. Formspråket var inte heller så olikt den större Cadillac. Men när Allender fick se 1958 års Chevrolet tappade han lusten att fortsätta El-Morocco-projektet. 58:orna liknade inte alls Cadillac så som de gjort tidigare och att bygga om dom till Cadillac-utseende skulle ha blivit allt för kostsamt. Efter 34 El Morocco somnade projektet in.
Marv Siesel i San Diego i Kalifornien har tre El Morocco som han låtit renovera till nyskick hos Tel Powney som driver företaget D`Elegance i Fallbrook, Kalifornien. När renoveringarna gjordes arbetade svenskarna Lars och Anders Blomberg, Lennart Gustafsson, Bengt Andersson och Pasi Kallunki hos Tel Powney och det är Pasi som har lackerat bilarna. Lackeringar av ett så förstklassigt slag att Marv inte gärna tar ut bilarna i trafiken av rädsla för att få stenskott.
-Jag tycker nog att Allender lyckades bäst med 1957 års Convertible. Det är nog den som mest liknar en Cadillac, säger Marv som under åren som gått träffat åtskilliga personer som trott sig veta allt om Chevrolet men ändå inte känt till El Morocco, så exklusivt och okänt har märket varit.
Text och bild har tidigare varit införd i Bilsport Classic. Ytterligare ett inlägg om dessa vagnar finns här:
Text och bild har tidigare varit införd i Bilsport Classic. Ytterligare ett inlägg om dessa vagnar finns här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar