Öststatsutställning, Arvika fordonsmuseum 28 mars 2017
På ovan nämnda museum visas i vår en öststatsutställning, dvs bilar tillverkade i öst, tex Trabant, Wartburg och Tatra. Här några bilder på bla en snygg Wartburg 311 HT Coupé från 1964.
Sommaren 1988 vistades jag några veckor i Ungerns huvudstad Budapest. På något sätt kändes det som att Östblockets kollaps var nära förestående. Men fortfarande vimlade det av tvåtaktsbilar som Trabant och Wartburg och luften var fruktansvärd av all blårök. Stora östtyska IFA lastbilar kunde också ses, många gånger lastade med vattenmeloner som läskade och svalkade i den heta staden.
Wartburg, t.ex., var vanliga som taxi och gällde väl för att vara lite ”lyxigare” än Trabanterna och jag har ett minne av att just Wartburg hängt med i den tekniska utvecklingen eller vad man nu ska kalla den display på instrumentbrädan som visade vilken växel som användes. Förmodligen var den mekanisk. Och hos en Trabant-försäljare skyltade man med trimningstillbehör. Allt det här nu förpassat till historiens skräpkammare.
Kommentar från Bengt Carlén
SvaraRaderaÖSTSTATSBILAR I EN FÖRSVUNNEN TID
Sommaren 1988 vistades jag några veckor i Ungerns huvudstad Budapest. På något sätt kändes det som att Östblockets kollaps var nära förestående. Men fortfarande vimlade det av tvåtaktsbilar som Trabant och Wartburg och luften var fruktansvärd av all blårök. Stora östtyska IFA lastbilar kunde också ses, många gånger lastade med vattenmeloner som läskade och svalkade i den heta staden.
Wartburg, t.ex., var vanliga som taxi och gällde väl för att vara lite ”lyxigare” än Trabanterna och jag har ett minne av att just Wartburg hängt med i den tekniska utvecklingen eller vad man nu ska kalla den display på instrumentbrädan som visade vilken växel som användes. Förmodligen var den mekanisk. Och hos en Trabant-försäljare skyltade man med trimningstillbehör. Allt det här nu förpassat till historiens skräpkammare.
Bengt Carlén
Tack för mail med kommentar Bengt.
SvaraRadera