5 maj 2016

Volvo 945 Turbo Automatic -96

I dag blev vi med Volvo 945 Turbo Automatic -96. Har letat efter en sådan vagn en tid att ställa i ordning men både skick och pris satte käppar i hjulen. Endera var bilarna för dyra eller så var de i dåligt skick. Den här vagnen var väl lite mitt i mellan, i hyfsat skick, inte sönderskruvad, rostig eller sänkt och priset var rätt samt att det var automat.

Vagnen hade även en knepig grön kulör då den var en italienimport. Skiljer en del mellan svensksålda och dessa - vad får man klura ut allt eftersom. Finns det någon volvospecialist bland Larssons läsare får de gärna höra av sig.

Skulle helst haft tag i en 965 eller en V90 men det fanns inte att uppbringa för tillfället.



10 kommentarer:

  1. Kul! Lätt regnr också. Men hade inte dessa 2.3L eller var det också exportmotor?

    SvaraRadera
  2. Jag TROR att det är 2 liters motor i denna.

    SvaraRadera
  3. Är det en 945 Polar? (utrustningspaket på vissa marknader)

    SvaraRadera
  4. Jag tror nästan det men jag kan inte se den logotypen eller namnet någonstans. Men den/det kanske inte syns?

    SvaraRadera
  5. Aha! Larsson har hittat hem...äntligen en riktig bil..!!
    Larsson bil har gamla grillen 1991...
    2,0? kan väl aldrig stämma nej det måste vara 2,3 för det är ju en Turbo...inte ens min vanliga 945 har annat än 2,3 alltså motor med beteckningen B230

    SvaraRadera
  6. Jodå, det stämmer med 2.0 har kollat vin-numret http://www.volvohowto.com/volvo-vin-decoder/

    This VIN is from a 1996 Volvo 945 2.0 Turbo


    Chassis Number: 181819
    Model Year: 1996
    Model: 945
    Factory: [Sweden] Torslanda Plant VCT 21(Volvo Torslandaverken) (Gothenburg)
    Engine Code: B200FT

    SvaraRadera
  7. Jag läste mig till att det är en 2.0, menade att detta kanske är en exportmotor för 2,3 var väl den vanligaste här i Sverige?

    SvaraRadera
  8. 2.0 var en exportmotor i 945 - något med högre skatt för större motorer.

    SvaraRadera
  9. Precis så - 2.0 var inget som såldes på många marknader. Den vanliga B230 men med mindre cylindervolym för att passa Italien (och troligen också Frankrike) där man betalar fordonsskatt efter cylindervolym, och det går en gräns vid 2.0 liter. Det skulle kunna stå "Polar" på ett emblem på högra sidan av bakluckan, om det nu är en sådan och ingen pillat bort det. Är nog mest ett GL/E - paket, alltså GL mwd E-tillägg. För det är nog inte Turbo-paketet, som hör till fullturbo 138 hk-bilarna

    SvaraRadera