30 maj 2016

Recension av: "En sommar på luffen" skriven av Eli Åhman Owetz

"En sommar på luffen" utspelar sig före de tidigare böckerna "Anna-Lisas antik" och "Flickorna i speceriaffären". Jag har ofta lite svårt för böcker som "går tillbaka" men i det här fallet funkar det skaplig.

Huvudpersonen, Anna-Lisa bestämmer sig för att ge sig ut på luffen och boken handlar om hennes öden och äventyr bland loppisar och kärleksaffärer. Mycket är väldigt "pluttinuttigt", kanske lite väl mycket "myspys" i Larssons smak.

En av karaktärerna beskrivs som raggare men jag skulle nog vilja beskriva honom som kanske mer en excentriker, en spännande typ är det dock.

Boken är skriven på ett enkelt lättläst språk och behandlar flera av Larssons intressen, typ 1950-tal, loppisbesök och kontakter med både vanliga och lite mer udda människor.

Personligen skulle jag nog gett stackars Anna-Lisa en hyfsad ryggsäck, jag lider med henne då hon drar omkring på en pinne och ett knyte över axeln. En äkta luffare använder dock dessa utmärkande prylar så vi får väl ta det.

"En sommar på luffen" kan - tillsammans med de tidigare utgivna böckerna i serien - varmt rekommenderas. Personligen väntar jag med spänning på en eventuellt fjärde bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar