17 oktober 2015

Ur tidningen Se, 1965.

Hub. van Doorne's Machinefabriek grundades 1928 av Huub van Doorne i Eindhoven, Nederländerna. 1934 bytte fabriken namn till Van Doorne's Aanhangwagenfabriek (DAF), när produktionen av släpfordon blev den viktigaste verksamheten. Brodern Wim van Doorne blev delägare. 1948 byggdes den första lastbilen och företagsnamnet byttes till Van Doorne's Automobielfabriek. Den första personbilen Daffodil visades upp 1958, med en steglös automatisk växellåda kallad Variomatic.

Med tillverkning av lastbilar kom även produktion av militärfordon, till exempel pansarbilen YP-408 som tjänstgjorde i FN-uppdrag i Libanon och dåvarande Jugoslavien. DAF fick stor uppmärksamhet 1963, när företaget presenterade lastbilen DAF 2600. Jämfört med den verkade alla befintliga lastbilsmodeller gammaldags. DAF utökade verksamheten med tillverkningen av busschassi 1966.

En nedgång för företaget kom under 1970-talet. 1975 sålde DAF sin personbilsdivision till AB Volvo. DAF köpte Leyland 1987 och fick en ny hemmamarknad och en stor produktionskapacitet för sitt nya modellprogram. Men lastbilsförsäljningen minskade kraftigt i början av 1990-talet och DAF gick i konkurs. Busstillverkningen såldes till VDL Group. Avdelningen för militärfordon blev ett självständigt företag. Lastbilstillverkningen fortsatte i ett nytt bolag, som 1997 köptes upp avPaccar.

I Eindhoven i Nederländerna finns DAF museum där besökare får ta del av DAF:s historia. I museet finns fordon från 1938 och framåt.

Källa: Wikipedia.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar kommentaren i annonstexten: "Hur den axar från 0-50 km/t när trafikljuset slår om till grönt, är helt enkelt en upplevelse, även för en frälst golvspakare!"
    http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/2012/02/daf-daffodil-en-billangd-fore.html

    SvaraRadera
  2. Jepp, den kommentaren gillas :-) Ser också att "min" annons var ngt nyare!

    SvaraRadera