29 oktober 2015

Lurad?

Hur kommer det sig att man så fort man skall skaffa eller byta sitt telefonabonnemang känner sig lurad?

Vem kan skaffa sig någon som helst överblick över denna oöverskådliga röra av abonnemang, erbjudande, aktörer eller olika telefonleverantörer? Det gick ändock skapligt så länge Telia hade kvar sin affär här i stan men nu har de packat ihop och dragit till stora staden Karlstad.

Hade tidigare en gammal nokiatelefon som fungerade utmärkt. I ett svagt ögonblick skaffade Larsson en modern telefon, mest för att det var praktiskt att ständigt ha en kamera med sig. Och det är praktiskt att "googla" på saker och ting.

Detta innebar att det gamla kontantkortet inte fungerade utan jag fick skaffa ett nytt. Detta innebar i sin tur att kostnadsförutsättningarna ändrades, bla alltså dyrare, pengarna tog slut på nolltid och telefonen blev oanvändbar. Dessutom skulle man fylla på "surfpott" samt att den skulle utrustas med minneskort! Har nu på prov skaffat ett mobilabonnemang med hyfsat låg månadskostnad samt med ett minutpris. Är ju då inte superbilligt men telefonen blir ju användbar. Får se vad det är för "hake" nu med detta?

Varför är det så tillkrånglad? I Larssons värld räcker det med en statlig aktör som förser innevånarna med telefoni till ett hyfsat pris. Ev. överskott återgår till staten, dvs skattebetalarna. Och när det gäller kostnaderna så borde det fortfarande vara som det var förr. Ett fast pris för alla, ett slags abonnemang för alla - ringer man lite blir billigare, ringer man mycket eller långt blir det dyrare. Svårare än så behöver det inte vara!

4 kommentarer:

  1. Ja, varför har jag oxå haft anledning fråga mig. Vårt senaste byte från TRE till Telia slutade med att vårt fasta nummer sedan åtskilliga år inte kunde överföras till Telia, varifrån det ursprungligen kom, så nu är fast telefoni ett minne blott.a Men, telefonen är ju idag inte i första hand till för att ringa utan för andra aktiviteter. Ur led är tiden eller..........!

    SvaraRadera
  2. Det var bättre förr. Jag vill ha en gammal telefon i svart bakelit som man även kan använda som brevpress om man skulle behöva det. Den ska även ha en sån där sladd som tvinnade sig så skojigt. Den behöver däremot inte kunna gå ut med hunden, koka kaffe och förutspå vädret. Ringa från och till är fullt tillräckligt.

    SvaraRadera
  3. Här har vi på bådas mobiler ab. på Halebop, som är ett dotterbolag till Telia (tror jag). Grundkostnaden per månad är 198 kr oberoende av vilken telefon man har. Hustrun har en modern historia, som är litet knepig, tycker jag, medan jag har en äldre, dock med kamera. För att komma förbi 198-gränsen måste man nog ringa ihjäl sig. Massvis med samtal och ett otal sms - dessutom gratis till samma abonnemang. Vi har aldrig lyckats överskrida den gränsen. Ab. heter Rubbet Liten. Det finns högre graderingar. Vad dom kostar vet jag inte. Efter ett dyrt h-e med Tele 2, som var svårt att ta sig ur, så kan det inte vara mycket bättre än så här. Dessutom kan man chatta med deras service med blixtsnabba svar (och ev åtgärd, lika snabb) om det skulle trassla. Det är väl två år sedan vi började med Halebop (på rek av vår välinformerade dotter). Ständigt bara dessa 198 kronor!

    SvaraRadera
  4. Kan hålla med Larsson om att det numera är ganska krångligt att leta rätt abonnemang, känns som man alltid missat någon liten detalj. Men dagens smartphones vill jag inte vara utan, jag sköter mycket från min smartphone. Så på den punkten var det inte bättre förr. Enklare, men inte bättre!

    SvaraRadera