21 augusti 2015

Vad händer om fläktremmen slirar?


5 kommentarer:

  1. Var på seminarium 50 km hemifrån för många år sedan i min SAAB 900 Turbo.
    Under hemfärd efter mörkrets inbrott började ljuset avta och motorn hackade.
    Jag stannade då jag misstänkte dåligt spänd kilrem. Dessvärre verkade den bra spänd, men jag spände ytterligare. Laddningen blev inte bättre och jag tvingades köra i mörkret på parkeringsljus.
    Jag lyckades ta mig hem. Dagen efter kunde jag konstatera att kilremmens sidor slitits ned och att den "bottnade" med minskad friktion.
    Tilläggas kan att ju mer batteriet laddades ur desto tyngre gick generatorn.

    SvaraRadera
  2. Tilläggas kan att jag tyvärr inte hade tillgång till en damstrumpa vid tillfället...

    SvaraRadera
  3. Att stoppa ner fingret i bromsoljebehållaren och sedan kleta ut oljan på remmen KAN hjälpa en stund.

    SvaraRadera
  4. Bromsolja får ju tyst på en skrikande rem, men om friktionen ökar vet jag inte

    SvaraRadera
  5. Ja, man kanske bara tror att det blir bättre när det blir tyst?

    SvaraRadera