9 april 2014

DEFA - Dagliga FörbrukningsArtiklar


Någon som minns varuhusen DEFA? Fanns i Malmö, Lidköping, Uddevalla, Arvika, Eslöv samt Lysekil. Någon som förstår varför orterna är placerade som de är? Ertableringsår?

Larsson minns mycket väl DEFA i Arvika som låg i korsningen Magasinsgatan och Storgatan - det fanns bla en stor leksaksavdelning i källarvåningen. Däremot minns jag inte när det stängde?

Uppdaterat: I januari 1969 fanns DEFA kvar i alla fall - allt enligt notis i den lokala tidningen.

Här nämns DEFA i Uddevalla: uddevallare.blogspot.se/2013/07/defa-dagliga-forbrukningsartiklar.html

4 kommentarer:

  1. Min far Edgar Hultberg, arbetade på DEFA i stort sett hela sitt vuxna liv. Mest som varuhuschef i Uddevalla, men under stor del av 60 talet höll han ihop alla 7 butikerna. Etableringsorterna är även för mig en gåta. Malmö öppnades i början av 60 talet och jag vet att ägarfamiljen ( Pehrsson) flyttade dit från Uddevalla. Troligen var dessa etableringsorter växande samhällen, men utan varuhus. Jag har själv aldrig varit i Arvika och har också glömt vad varuhus chefen hette, kan varit hr Nyström ?
    Sista DEFA butiken lades ner hösten 1969 och det var Uddevalla butiken., mvh Lars Hultberg

    SvaraRadera
  2. Tack, det var en trevlig kommentar Lars.

    SvaraRadera
  3. Defa i Arvika, kommer jag ihåg mycket väl. Min mor arbetade där från start till den lades ner i nedre plan med leksaker och porslin. Om jag inte minns fel, så var affären igång i 20 år, mellan 1948 - 1968. Det har jag hört i alla fall. Jag tillbringade mycket tid bland leksakerna i nedre delen av affären hos min mor. Har försökt att hitta lite historia om olika varuhus som finns och fanns i Sverige och Arvika, men inte en bokstav om DEFA.
    När man kom in i butiken, möttes man av olika saker man kunde köpa, som godis, lite kläder m.m. Längre in i butiken var det en mindre lokal som låg 2 trappsteg lägre och där fanns barnvagnar med tillbehör och något mer som jag inte minns. Sedan har vi trappan ner till källarvåningen, där var det leksaker på ena sidan och porslin på andra.
    Detta är mitt minne av DEFA i Arvika.
    Häls. Janne

    SvaraRadera
  4. Tack Janne. Vi har ungefär samma minnesbilder av DEFA.

    SvaraRadera