15 februari 2014

Arvika - Stockholm 40 mil

På 1950-talet var det 40 mil mellan Arvika och Stockholm. På ofta smala krokiga vägar - ibland enbart grusvägar - gick färden mellan städerna.

Betänk att man skulle in i, och igenom alla städer på tiden - detta på gott och ont. Minns själv som liten att det var i städerna man stannade och handlade, åt mat eller fikade om man inte hade matsäck med. Skulle man åka till Stockholm skulle man in i och igenom Karlstad, Kristinehamn, Karlskoga, Örebro osv, ofta runt torget i respektive stad - svårt att tro idag. Allt detta framgår av bilkartor före låt säga 1965. Omkring 1965 blev väl för övrigt motorvägen genom Karlstad invigd?

Fast nu var det avstånden det skulle handla om. Idag är det minst 20 km närmare till Stockholm från Arvika, på hyfsad fin väg, kanske tråkig väg men mycket effektiv. Minns att jag som liten knatte på 1950-talet var väldigt imponerad av dessa praktiska avståndsmätare som fanns att få som reklam lite överallt - nästan som lite trolleri. Som vuxen har jag nu ingen kvar men min vän Folke D skickade bilder på sin sparade avståndsmätare.

Idag är det GPS som gäller, fungerar nästan perfekt men är inte lika trevlig som en 60 år gammal avståndsmätare.




1 kommentar:

  1. Den var riktigt häftig! Jag har vad jag kommer ihåg aldrig sett en sådan innan.

    SvaraRadera