24 augusti 2013

Fördröjning vid uppladdning av filer?

Den senaste tiden - säg en månad eller så - har jag märkt en förändring hos one.se när man skickar upp filer. Tidigare sa det bara "pank" när man tryckte på "sänd" i FTP-programet men nu kan det dröja både 5, 10 minuter eller mer innan man ser resultatet på sin hemsida (har även provat det FTP-program som one.se har). Högst irriterade fenomen. Någon som råkat ut för det samma eller har någon förklaring?

Uppdaterat 130824

Tja, svar fick jag - de menar nog väl men det var grekiska för mig. Någon som kan översätta?

Hej, Vi har servercaching aktiverat. Du kan deaktivera detta genom att lägga till följande kod längst upp i din .htaccess fil: Header add "disablevcache" "true"

7 kommentarer:

  1. 5-10 minuter är ju oerhört lång tid i dessa sammanhang, och då använder du inte ens databasen MySQL på tow.se utan bara lägger väl bara upp bilderna i en mapp eller liknande på domänutrymmet, om jag förstår rätt?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag lägger filerna i mappar. Har nu mailat one.se så vi får se vad de svarar.

    SvaraRadera
  3. Cache är en kopia av senast använda datan som temporärt mellanlagras i ett snabbt minne för att kunna återanvändas i framtiden.

    Problemet blir då att kopian i cache-minnet inte uppdateras så ofta
    vilket gör att de uppladdade filerna inte uppdateras på ett tag.

    Detta har one aktiverat för att minska belastningen på sina servrar,
    men det går ju att inaktivera som de skrev i mailet

    SvaraRadera
  4. Tack Dan. Ja, detta var ungefär det jag googlade mig fram till och det förklarar varför nya filer laddas upp omedelbart. Fråga är HUR man gör när man inaktiverar?

    SvaraRadera
  5. Jaha du menade att din ändring inte syns direkt, jag trodde det tog 5-10 minuter innan hela bilden skickades till din mapp på tow.se

    Du har en fil som heter .htaccess i roten (roten = det du ser av ditt utrymme när du öppnar det via ftp) på din domän.
    Du kan nog högerklicka på den och välja editera. Annars drar du över den till din dator och öppnar den i anteckningar.
    Kopiera in raden: Header add "disablevcache" "true" i filen och spara. Alt. skicka över den till domänen igen och skriv över den oediterade som ligger på domänen.
    Så skall det nog vara klart.

    SvaraRadera
  6. Tack Tony - skall titta på detta.

    SvaraRadera
  7. Jepp, det verkar fungera. Tack skall Ni ha...

    SvaraRadera