29 december 2012

Bilbyte

Larsson funderar på att byta bil. Min Ford är en ypperlig vagn men jag önskar då och då en vagn av äldre modell. Äldre modell? Ja, bara där syns det vilka svårigheter det uppstår.

Alla normala människor köper ju nyare och bättre fordon men inte Larsson inte. Om man då nämner att det gäller hobbybilen detta så klarnar det kanske något mer? Hur som helt - jag vill gärna ha en usa-bil av årsmodellerna 1959 eller 1960. Modeller som jag väl minns när de kom ut - fast då var det ju rymdbilar, väldigt långt ifrån något man själv kunde skaffa sig. 10 år senare, omkring 1970 då dessa modeller började fasas ut var ju möjligheterna att skaffa en sådan ytterst begränsad - inte minst av ekonomiska skäl - en Opel Kapitän för 2-3 tusen låg närmare till hands.

I dag ser det tack vare Internett m m helt annorlunda ut - det vimlar av fina bilar av varierande modell och Larsson lusläser alla hemsidor och annonstidningar han kommer över.

Vad för bil vill jag ha då. 1959 eller 1960 är nämnt och gärna en Chevrolet eller Ford. Fast då en Chevrolet från 1960 och Forden skall då vara från 1959. Smaken är som baken och så vill jag ha det!

Från de åren har vi ju även Olds och tex Pontiac.

Att hitta en bil i Larssons smak är då inte lätt då bilen skall vara av känd modell (se ovan) var lågmilare (helst inte över femtusen mil), "oskruvad", helst bara haft en ägare! naturligtvis vara snygg och välvårdad, ej ha behov av större reparationer, ha mycken utrustning och sist men inte minst ej helst kosta över 150 000:-. Samtidigt så skall helst min Ford tas i inbyte. Allt detta låter då nästan som en kombination som inte finns. Att detta KAN lyckas beror på att jag vill ha en vagn av sedantyp, dvs en "stolpe" och inte nödvändigtvis behöver ha en V8. Hardtopp- och öppna vagnar är snygga men Larsson föredrar att ha det så.

5 kommentarer:

  1. finns ju mycket att välja 59/60, 2 guldår, själv har jag alltid varit svag för chevor 59/60, cupeer då, det värsta är att fina cheva 2d 59/60 kostar multum, men Larsson har kanske mycket multum

    SvaraRadera
  2. Tycker Larsson och denna Cheva skulle bli ett fint ekipage på Värmlandsvägarna.
    http://www.blocket.se/varmland/Chevrolet_pickup_1961_44550841.htm?ca=16&w=2

    SvaraRadera
  3. Sorry grabbar. Hela inlägget kom först inte med men jag antar att era kommentarer gäller ändå :-)

    SvaraRadera
  4. Den billigaste Ford -59:an jag sett var en fyradörrars Galaxie som såldes 1972 för 350:-! (trehundrafemtio kronor, ja)

    SvaraRadera
  5. Farbror Sid: Nja, tror inte det ;-)

    SvaraRadera