30 oktober 2012

Scania Vabis B80 -53, LDA195

Omkring 1953 byggde Arvika Karosserifabrik AB denna vackra buss på ett Scania Vabis-chassie. All tänkbar dåtida lyx borgade för att de 35 passagerarna fick en behaglig resa. Dock ingick enligt uppgift inte AC så färden kunde nog bli nog så varm när man närmade sig medelhavet eller vart färden för tillfället ställdes.

Larsson fick tillfälle att studera bussen någon gång under 1980-talet och man häpnade över hur trevligt den var renoverad. Gick som en klocka och den 8-cylindriga motor spann som en katt. Kommer inte ihåg idag historiken men tror att det byggdes ca sex stycken i en serie för turistresor till kontinenten varav denna är den enda som är kvar? Bussen ägs i dag av en museeförening i Skåne.

Någon som vet mer om historiken bakom denna buss? Tyvärr har vi heller inte tillgång till äldre bilder eller bilder när bussen var ny - någon som sitter på detta?


  


7 kommentarer:

  1. fantastisk buss, man blir glad när man ser den av någon anledning, det blir jag förövrigt all nostalgi :))

    SvaraRadera
  2. Kan bara bidra med en länk till museiföreningen med fler bilder på bussen.
    Falcken

    http://www.sundsutsikt.se/museum_htmf.html

    SvaraRadera
  3. Tack Falcken för länken - det var precis detta jag letade efter.

    SvaraRadera
  4. Det här har kanske Larsson sett?
    http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=39513&ref=dosearch&svalue=lda195

    SvaraRadera
  5. Tack Håkan - den hade jag heller inte sett. Då fattas bara bilder som visar renoveringen och hur omfattande den var.

    SvaraRadera
  6. Det finns ett reportage om bussen i magasinet "bussar & spårvagnar" nr 2 från 2011

    SvaraRadera
  7. Den tillhörde Svof ett tag så min far hade den hemma på gården i Kungsgården utanför Sandviken. Så jag har "växt" upp med den. Han körde runt den åt föreningen. Den hamna till slut Helsingborg vad jag vet.

    SvaraRadera