17 oktober 2012

Orkesterparad

Arvika var på 1950 och sextiotalet landets dansbandstätaste stad påstås det. Fast det hette ju inte dansband då. Fanns en orkester i varje kvarter, lätt överdrivet. Sant är att det funnits hundratals orkestrar - mer eller mindre kända - under åren.

Bilden nedan togs på Solbergaskolan på mitten av 1960-talet och visar några av stadens orkestrar och deras fordon. På den tiden körde man bil och hade en liten släpkärra efter till sina prylar - långt fjärran från dagens lyxbussar...

Bilden lämpar sig även för en liten tävling. Vill någon ta till sig utmaningen och tala om vilka fabrikat och modell det är på bilarna? Låt säga från vänster till höger och vagnen längst bak sist. En är fö lite lurig tycker nog Larsson. Ännu större ära och berömmelse över den som kan säga åtminstone någon eller några orkestrar - utan att titta i boken.

Edit 121015: Någon som kan/vill identifiera orkestrarna? Den som ev hittar boken skall veta att det finns fel i bildtexten till denna bild. I övrigt se kommentarer.

Edit 121017: "Mittbilen" lämnar oss ingen ro. Kapitän, Chrysler eller Pontiac? Har lagt in en maximal förstoring av vagnen. 
 Se även kommentarer



18 kommentarer:

  1. Roligt att alla gjorde sig besväret. Fantastisk bild!

    SvaraRadera
  2. Jag vågar mig på bil 8 från vänster.Oldsmobile starfire 1961 upp/ner ett år. Hadegött/Calle estockolmo

    SvaraRadera
  3. Bil 8 från vänster ser ut att vara en Wartburg 311. En något trång orkesterbil.

    SvaraRadera
  4. Helt fel calle.

    Nummer 8 Håkan?

    SvaraRadera
  5. l to r
    Chev 63
    ford 58
    chev 58
    kapitän 56-57
    ?????????
    Wartburg limousine
    squarebird
    ford 60
    kapitän p2

    bakre raden ford 57
    Bilarna i mitten ser smala ut, kanske mittskarven. Blir dock inte klok på mittbilen med takräcket. Panoramaruta, skarpa fenor samt ett runt märke i fronten?????

    SvaraRadera
  6. Håller med "Raptus" och bilen på gatan en Opel Rekord Olympia.

    SvaraRadera
  7. Nu är det nog någon som räknat fel. Bil 8 från vänster är väll knappas en liten bil. duger det om jag skriver 2 från höger??? Calle

    SvaraRadera
  8. Sorry! Bil 7 är Wartburg.

    SvaraRadera
  9. Raptus löste i stort sett alltihop så vitt jag kan se. Det är en knepig vinkel men jag tror att den svåra och smala "mittbilen" är en vanlig Kapitän? Den jag trodde skulle bli svår var den - i sammanhanget - udda Wartburg Camping som ägdes av Bosse Lehrsjö´s orkester. Bosse från Charlottenberg är känd i veteranbilsamanhang för sin förkärlek till östfordon. Tror nästan att han har bilen i fråga kvar än i dag.

    SvaraRadera
  10. Den mystiska vagnen i mitten kanske är en Wauxhall---Cresta-kring 1959 eller nåt sånt!!?

    SvaraRadera
  11. Gissar att mittbilen i främre raden är en 1960/61 Chrysler med sina 4 snedställda strålkastare !

    SvaraRadera
  12. Har tittat på originalbilden i boken med förstoringsapparat och det kan gott vara en Chrysler som anonym föreslår. Någon Kapitän är det definitivt inte. Kanske en gammal landshövdingebil?

    SvaraRadera
  13. Mittbilen går min ära förnär o stör min nattsömn. Vad tror Larsson om pontiac 57?

    SvaraRadera
  14. Nja, fast Pontiac har ingen markerad pressning mitt i längst huven. Det har däremot Oldsmobile -57. Har lagt in en ny bild med en förstoring på enbart den här vagnen... någon som blir klokare?

    SvaraRadera
  15. ..att jag håller med linconcadillac.
    Det är en Vauxhall Cresta eller Velox, kring 1960....

    Grundat på följande:
    *Avstånd grillen - vauxhall-loggan (rund)
    *Vecket på motorhuven
    *Friskluftintaget (7 grupper)
    *Vindrutetorkarna
    *Kraftigt välvda vindrutan
    *Fenorna

    Vilket skulle bevisas . . . ?

    SvaraRadera
  16. Inte helt fel Ampe, jag tror minsann att Ni har rätt.

    SvaraRadera
  17. Gokväll på eder alla. Min första tanke var Opel Kapitän Ca 1960 till 1962 .Mvh Calle. PS utan att googla

    SvaraRadera
  18. Go kväll Calle. Ja detta var också min första tanke.

    SvaraRadera