Köpte för en tid sedan nya rutlister till Mr Dodge. Dvs den u-list som sitter i dörrkarmen på en sedan och som sidorutan går upp och ner i. Dessa lister hoppar inte dit själv där de ska sitta om man så säger. Kan vara ett eländes, elände att byta ut dessa! Dessutom drar det ofta med sig extra arbete typ att laga och ersätta fördärvade clips och man drar sönder bult m m.
Första problemet är att få lös dörrpanelen. Armstödet sitter med rejäla stjärnskruv så det är inga problem, likaså reglaget till dörröppningen - stor rejäl mutter. Fönsterveven kan ställa till det om man inte vet hur den sitter. I detta fall visste YouTube hur man gjorde (googla på 1961 "Chrysler window crank handle removal" och liknande).
Lätt när när man visste hur man skulle göra. Dock hade inte Larsson tillgång till de specialverktyg som behövs men lite lirkande med ett par skruvmejslar gick nästan lika bra (nåja).
Dörrpaneler på gamla bilar brukar vara sönder, ofta längs ytterkanterna när de fastnar i skor och kanske blir sparkad på när man stänger och öppnar dörren. Om inte annat har man själv sönder något när man demonterar panelen - i synnerhet när man inte vet hur man skall göra.
I detta fall hade panelen några skador samt att något clips saknades. Masoniten lagades med kontaktlim som armerades med glasfiberduk som sedan får ligga i press över natten eller så. Vi får se hur det blir när det torkar.
I nästa inlägg blir det dags att pilla bort den gamla gummilisten i dörrkarmen och montera den nya.
Första problemet är att få lös dörrpanelen. Armstödet sitter med rejäla stjärnskruv så det är inga problem, likaså reglaget till dörröppningen - stor rejäl mutter. Fönsterveven kan ställa till det om man inte vet hur den sitter. I detta fall visste YouTube hur man gjorde (googla på 1961 "Chrysler window crank handle removal" och liknande).
Lätt när när man visste hur man skulle göra. Dock hade inte Larsson tillgång till de specialverktyg som behövs men lite lirkande med ett par skruvmejslar gick nästan lika bra (nåja).
Dörrpaneler på gamla bilar brukar vara sönder, ofta längs ytterkanterna när de fastnar i skor och kanske blir sparkad på när man stänger och öppnar dörren. Om inte annat har man själv sönder något när man demonterar panelen - i synnerhet när man inte vet hur man skall göra.
I detta fall hade panelen några skador samt att något clips saknades. Masoniten lagades med kontaktlim som armerades med glasfiberduk som sedan får ligga i press över natten eller så. Vi får se hur det blir när det torkar.
I nästa inlägg blir det dags att pilla bort den gamla gummilisten i dörrkarmen och montera den nya.
Kollar lite då och då på Wheelers Dealer, som jag tycker är lite intressant, särskilt verkstadsjobbet. Igår bytte de bl.a. rutlister på en Porsche 912. Från mattsvart till krom.
SvaraRaderaJepp, sådan program är intressanta. Finns ju mängder nu för tiden - inte minst på YouTube.
Radera