Upptäckte efter en tid med Mr Dodge att han spred ett fint pulver omkring sig inne i kupén och i synnerhet på golvet framför framsätet. Vid närmare undersökning visade det sig att i mellan radion och instrumentbrädan var en skumgummilist monterad - troligen för att undvika skrammel.
Radion demonterades och det var massor med smuts och rester efter den nu obefintliga listen - blir väl så efter drygt 60 år? Utrymmet under instrumentbrädan blåstes rent med tryckluft och dammsögs så gott det gick.
Fler saker visade sig vara lite konstiga under och mot torpedväggen som tex saknade/lösa vacuumslangar och att luckan till friskluftsintaget var fast monterat med en bult. Troligen var detta gjort av någon tidigare ägare då inte luckan fungerat pga fel på vakuumsystemet. Står luckan öppen blir det ju svinkallt i bilen när det är kallt ute. Inte konstigt att det var svårt att få någon vidare fart på friskluften - blir lite att bita i detta!
Monterade på prov den moderna radion på originalradions plats och det blev genast mer praktisk om än inte så snyggt kanske. Originalradion inklusive skalbelysningen är i vart fall synbart död men skall se om det går att få fart på den och kanske går att lyssna på något någon natt! (skalbelysningen visade sig senare bero på en krossad glödlampa).
Funderar på om man skulle skaffa framstycket av en skrotad originalradio och montera in den moderna bilradion i detta? eller kanske en sk retroradio som ser gammal ut. Det roligaste vore nog kanske att montera in en helt ny radio som finns nu för tiden som ser ut som original men som har ett modernt innanmäte med USB-uttag m m. Men de kostar väl en 6-8000 idag? Som vanligt får vi se hur det slutar.
|
Skumgummilisten kan anas i radions överkant.
|
|
Efter demontering av radion fanns inget kvar av listen, bara "grus". Pjäsen vägde en del, nästan svårt att bära den med en hand!
|
|
Inte så pjåkigt? |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar