4 februari 2021

Laila Munther - Tusen förbud

8 kommentarer:

  1. Helt otroligt att jag hittade denna sång här !
    Det var min första skiva som jag köpte.

    Jag var 8 år och min stora syster och bror och lilla jag fick en grammfon till julklapp och sen fick vi 3 kronor var att köpa en egen skiva för.

    Min syster var 5 år äldre än mej och köpte en Elvis skiva. Min 2 år äldre bror vågade inte välja en egen skiva utan gick motvilligt med att köpa en röd skiva med Violence och Alpens Ros.

    Mina två syskon försökte att få mej att köpa en skiva för tonåringar. Jag var blyg och tyst normalt och gjorde vad de sa men jag fastnade för denna låt när jag hade lyssnat på den och gav inte med mej.

    Kanske var det min första och enda seger över mina familjemedlemar som jag fick och jag är glad att ha det i minnet då jag vid den tidpunkten miste min barndom p.g.a några övergrepp.

    Så denna skiva ger mej mycket minnen. Min skiva blev förstörd av att någon hade satt tuggummi på den några månader senare.

    Jag kommer inte ihåg vad baksidan hette .... vet någon ?

    Det var 1960 och jag bodde i Nyköping.

    Nu bor jag i Helsingborg och spelar musik i vår lokalradio. Det skall bli roligt att spela denna skiva på vår radio och se om någon har hört denna förrut.

    SvaraRadera
  2. Vet du om det var Laila Munter som gjorde en låt som heter något typ
    odiudio dum dum odiodi.

    Har en längt bort aning.

    SvaraRadera
  3. Jag säger detsamma, otroligt att hitta denna gamla låt. Det var också min första skiva, undantaget rena barnskivor. Laila Munther blev min stora idol och jag skrev beundrarbrev till henne. Min skiva var en EP. de andra låtarna hette: Di-di-odej, Barnkammarblues och Tjat tjat.

    SvaraRadera
  4. Åh vad glad jag blev när jag hittade detta. Jag var bekant med Laila i vår ungdom och var hemma hos henne ett antal ggr och hon hemma hos mig. Jag har sökt via skivaffärer i många år men ej lyckats hitta hennes skivor. Så det här var stort för mig.
    Om du läser detta, Laila, så skickar jag en varm kram till dig.
    Ann-Cathrin

    SvaraRadera
  5. Laila Munther är ingen mindre än min moster! :)

    SvaraRadera
  6. Det är ofta man finner att internet inte innehåller den information man söker eller att den är svår att hitta. Lyssnade idag på den här sångaren och det var en rolig upplevelse. Men jag undrar vad som hände sedan och vad hon gör idag. Varför slutade hon kan man undra. Morsning

    SvaraRadera
  7. Man blir nästan lite nostalgisk när man ser kommentarer och inlägg från 2010. 10 år sedan är inte så lång tid men herregud vad inlägg det kommit genom våra bloggar under denna tid. Från bloggarnas storhetstid till vad de är idag. Men vi hänger med fortfarande Larsson. :-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Ja, det är ju lite kul med repriser också! Tack det samma Tony!

    SvaraRadera