Gästinlägg från Karl-Erik Stridh
Tyskland var väl representerat hos Jesada. En udda fågel var Amphicar som tillverkades i Berlin och Lübeck. Bilen fungerade även som båt och hade därför även lanternor. I vattnet drevs den med propellrar och framhjulen fungerade som roder. Amphicar var högst medelmåttig som bil eller båt.
BMW återhämtade sig efter krigets förstörelse genom att bygga små MC-bilar. BMW 600 var den större och som hade två dörrar. En i fronten och en på höger sida för baksätespassagerarna! Lite tidigare hade man börjat licenstillverka Isetta som var en italiensk design. I den högre skolan byggdes även Barockängeln med V8.
Tyskland var väl representerat hos Jesada. En udda fågel var Amphicar som tillverkades i Berlin och Lübeck. Bilen fungerade även som båt och hade därför även lanternor. I vattnet drevs den med propellrar och framhjulen fungerade som roder. Amphicar var högst medelmåttig som bil eller båt.
BMW återhämtade sig efter krigets förstörelse genom att bygga små MC-bilar. BMW 600 var den större och som hade två dörrar. En i fronten och en på höger sida för baksätespassagerarna! Lite tidigare hade man börjat licenstillverka Isetta som var en italiensk design. I den högre skolan byggdes även Barockängeln med V8.
Borgward i Bremen var mest känd för sin Isabella. DKW höll fast vid tvåtaktare, först med 2 cylindrar och senare med 3 cylindrar och separat oljetank.
Glas var en firma som bl.a. byggde lyxkarosser åt BMW och blev så småningom uppköpt av BMW. Man tillverkade även egna bilar, dels under namnet Glas, men som här under namnet Goggomobil i minsta klassen. På samma chassi byggdes dels kupén T, dels transportbilen TL.
Heinkel var ursprungligen flygplanstillverkare och byggde på 50-talet MC-bilen Heinkel Kabine. Betydligt större var Mercedes-Bens som förutom konventionella bilar även försökte sig på ett par bakmotormodeller som hade mycket tveksamma egenskaper. Även Messerschmitt gick från flygplan till NC-bilar. Här syns en ovanlig cabrioletversion. Betydligt vanligare var glaskupan.
NSU tog namn efter hemorten Neckarsulm och tillverkade bl.a. småbilen Prinz. En andra generationens Volkswagen Karmann-Ghia. Karosstillverkaren Karmann som byggde Volkswagens cabrioletversioner, ville även ha en bil i eget namn och gav Ghia i uppdrag att rita den. Detta är alltså den senare varianten. Även ett par VW bubblor finns i samlingen och slutligen den enda bil som MC-tillverkaren Zündapp producerade. Desto originellare var Janus (kommer den eller går den?) med motvända soffor och en dörr i vardera änden. Tillverkades 1957 - 1958.
Glas var en firma som bl.a. byggde lyxkarosser åt BMW och blev så småningom uppköpt av BMW. Man tillverkade även egna bilar, dels under namnet Glas, men som här under namnet Goggomobil i minsta klassen. På samma chassi byggdes dels kupén T, dels transportbilen TL.
Heinkel var ursprungligen flygplanstillverkare och byggde på 50-talet MC-bilen Heinkel Kabine. Betydligt större var Mercedes-Bens som förutom konventionella bilar även försökte sig på ett par bakmotormodeller som hade mycket tveksamma egenskaper. Även Messerschmitt gick från flygplan till NC-bilar. Här syns en ovanlig cabrioletversion. Betydligt vanligare var glaskupan.
NSU tog namn efter hemorten Neckarsulm och tillverkade bl.a. småbilen Prinz. En andra generationens Volkswagen Karmann-Ghia. Karosstillverkaren Karmann som byggde Volkswagens cabrioletversioner, ville även ha en bil i eget namn och gav Ghia i uppdrag att rita den. Detta är alltså den senare varianten. Även ett par VW bubblor finns i samlingen och slutligen den enda bil som MC-tillverkaren Zündapp producerade. Desto originellare var Janus (kommer den eller går den?) med motvända soffor och en dörr i vardera änden. Tillverkades 1957 - 1958.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar