8 februari 2019

Polisrally

På 60-talet anordnade man i Liege, Belgien polisrally för bil och mc, som var öppet för polisorganisationer i Europa. När polisen hade förstatligats 1965 kom en förfrågan från UD om inte svenska polisen skulle kunna tänka sig att deltaga i detta polisrally.

Tanken var att bättra på kontakten mellan Sverige och Belgien. Polisen skickade en bil och mc. Bilen var en Amazon i polisstandard med all utrustning och mc var BMW R50.

Både bil och mc väckte stort intresse och året därpå var det ett mycket starkt önskemål från polisen i Belgien att den svenska polisen skulle vara med igen, vilket dom också var. Polisen hade då fler bilar och mc samt en bättre tävlingsorganisation. Efter några år när 144:an kom ville Volvo att polisen skulle köra med 144:an.

Bilarna var vanliga polisbilar som tillhörde polisen men utan tung polisiär utrustning i bagageutrymmet och komradio m m. Volvo ställde upp med sitt tävlingsstall för att fixa bilarna och svarade också för service under tävlingen.

Efter tävlingarna ingick bilarna i polisens sk krockreserv som polisen hade på Volvo vilket betydde att polisbilar fanns färdiga i reserv som direkt kunde ersätta bilar som hade totalförstörts vid en krock och liknande totalhaverier. Tävlingarna började efter ett antal år att urarta, det var inte längre vanliga polisbilar som tävlade, vilket gjorde att den svenska polisen slutade att vara med.
_________________________________

Källa:
Wallin, Sven-Gunnar.
Freeman, Lars-E.

2 kommentarer:

  1. Hej Har du några fler bilder från Belgien?
    Ruben Börjesson

    SvaraRadera
  2. Hej

    Tyvärr tror jag inte det. Men jag skall leta...

    SvaraRadera