16 januari 2019

Chevrolet Custom -55

Reprisinlägg från 2009

Denna vagn kommer jag väl ihåg... såg den på någon utställning i Stockholm(?) samt att den var presenterad i Start & Speed någon gång 1972 el. -73.

Med dagens mått mätt är det ett bedrövligt om än ett mycket tidstypiskt bygge... bygget som sådant uppvisade en för all del, en hel del yrkesskicklighet samt fantasi och troligen en ganska så lång byggtid - mycket arbete lades ner på denna ombyggnation...

Den karamellröda skapelsen skapade en hel del uppmärksamhet bland allmogen - inte minst i Dalarna sommaren 1973. Skapelsen ansågs som mycket snygg..!

På bilden nedan syns de dubbla strålkastarna och avsaknaden av den främre stötfångaren... obs även "reg.skylten" som bestod av siffror som man klistrade fast - man kunde göra så innan de nya reg.skyltarna kom (fanns att köpa på bensinmackar).

Motorhuven var ombyggd... mittdelen försänkt och försedd med ett ganska så udda falskt insugningsrör... observera även hästskon...

Bakskärmarna pryddes med falska luftintag (som iofs inte såg så illa ut). 

Bak pryddes vagnen med försänkt nummerskylt, rensade emblem på bakluckan, dubbla bakljus, modifierade skärmslut samt borttagen stötfångare.

Inredningen var fantasifull med separata säten bak o fram, guldmetalic instrumentbräda, mittkonsol med många underliga knappar och reglage... observera särskilt rinklocksknapparna på instrumentbrädan bredvid originalradion.
Baksätet gick heller inte av för hackor - mittkonsolen gick ända bak samt innehöll en bar, glasen stod i konsolen och valfri dryck kom ut ur rören när man tryckte på en knapp...


Bilen finns kvar än i dag - i stort sett, sig lik. Motorhuven är enklare och har återfått sin huvkråka (jag har för mig att den blåste upp en gång och fördärvades).

Enligt kommentarer så byggdes bilen 1965 eller 1967 (på 1960-talet var det i alla fall) av en tvådörrars, krockad coupé och byggaren har bilen kvar än i dag (i alla fall 2010) och bilen verkar vara i ett utmärkt skick.

Motorhuven är i dag lite enklare och återfått sin "kråka".

Dragkrok har kommit på.

Instrumentbrädan och ratten har fått lite annan lackering och är lite återställd.

Bak har tillkommit någon form av logotype över kranarna.

10 kommentarer:

  1. Har för mig att det skrevs om den här kärran i någon av motortidningarna för några år sen.
    Återkommer om jag hittar det aktuella numret...

    SvaraRadera
  2. Japp! Har oxså sett den "nyligen" i nån tidning!!...eventuellt med annan färg men annars ganska intakt!!!..

    SvaraRadera
  3. Pontiacen från 56 gillade jag också snygga fenor trots att de inte är orginal men motorhuven med hästskon var över gränsen... Kul att se ändå :-)

    SvaraRadera
  4. Skitkul bilder, jag känner också igen den här från något magasin vill minnas att den var brun då.

    SvaraRadera
  5. Den bilens historia börjar på amerikanska ambassaden och vart en 2dr hardtop. krockad 1964, renoverad, customizerad 1967. sen har den bytt färg å lite så under årens lopp.

    SvaraRadera
  6. bilen finns kvar
    classicchevyclub sweden

    SvaraRadera
  7. Träffade ägaren 2010 på emmaboda end of summer meet och han som var där med den var han som byggde om bilen och det skedde 1965 och den ser lika dan ut fortfarande och i toppskick,, och han är fortfarande ägare till den... det var en riktig nostalgikick att se den i verkligheten...
    Bill

    SvaraRadera
  8. här kommer direktlänkar till bilen som den ser ut idag..

    http://iloapp.billshemsida.se/data/_gallery//public/4/1283097818_resized.jpg?width=960&height=720

    http://iloapp.billshemsida.se/data/_gallery//public/4/1283097827_resized.jpg?width=960&height=720

    http://iloapp.billshemsida.se/data/_gallery//public/4/1283097834_resized.jpg?width=960&height=720

    http://iloapp.billshemsida.se/data/_gallery//public/4/1283097841_resized.jpg?width=960&height=720

    http://iloapp.billshemsida.se/data/_gallery//public/4/1283097857_resized.jpg?width=960&height=720

    http://iloapp.billshemsida.se/data/_gallery//public/4/1283097866_resized.jpg?width=960&height=720

    Det är jag själv som tagit bilderna och ni får gärna spara dom om ni vill..
    //Bill

    SvaraRadera
  9. Tack för bilder och upplysningar. Kanske dags att uppdatera inlägget med hjälp av Dina bilder och övriga upplysningar...

    SvaraRadera
  10. Det är då för väl att motorhuven och instrumentbrädan förändrats nu och att ringklockeknapparna är borta. Nu är den riktigt snygg!

    SvaraRadera