26 oktober 2017

Plymouth Valiant eller bara Valiant?

Gästinlägg från Bengt Carlén

Från början var Valiant en egen modell från Chrysler. 1960 blev det Chrysler Valiant och 1961 Plymouth Valiant. I Sverige Chrysler Valiant fram till 1964. När generalagenten ANA (AB Nyköpings Automobilfabrik) kostade på en helsidesannons för Valiant och Simca Aronde i Göteborgs-Posten i maj 1960 marknadsfördes Valiant som ett eget märke jämsides med de andra Chrysler-märkena Plymouth och Dodge.

Imperial nämndes inte alls i detta sammanhang. De första Chrysler Imperial kom redan 1926 som ett försök att ta upp kampen med de riktiga lyxbilarna. Men 1955 bestämdes det inom Chrysler att nu skulle det bara heta Imperial och inget annat. Ingen sa väl Ford Lincoln eller GM Cadillac så varför skulle kunderna säga Chrysler Imperial.

2 kommentarer:

  1. Jag sommarjobbade på en Shell-mack vi den här tiden. Macken hyrde ut kallgarageplatser, där många droskägare förvarade sina bilar. Ofta fick jag handtvätta (automattvätten hade inte gjort entré i Uppsala än) dessa droskor och sedan köra in dem i resp. garage.
    Jag minns särskilt Chrysler Valiant. Speciellt den vid tiden sofistikerade växelväljaren (fast det sa man nog inte då). Alltså knapparna till vänster om rattstången för P-R-N-D. Eller var det P-R-N-1-2-3?
    Jag har för mej det var fler än 4 knappar! Eller hur var det?
    Nej jag hade inte körkort än!

    SvaraRadera
  2. Tack för dina minnen Ampe. Alltid lika roligt att läsa. Ang knapparna såg det väl ut så här: Visserligen från en 61:a men de är väl lika 60 och 61?

    https://www.youtube.com/watch?v=e3i64rYIRtw

    SvaraRadera