24 februari 2017

Cadillac -59 och dess vinghöjd

För många år sedan fick jag lära mig att det på Cadillac -59 fanns två olika höjder på bakskärmens vingar. De "vanliga" karossalternativen hade en storlek medans chassi som man sedan byggde limousiner, begravning- och ambulansversioner av hade lägre vingar.

Jag har än inte fått tillfälle att mäta på någon bil och många har inte trott på detta - oftast kanske pga att man sällan ser dessa olika versioner tillsammans - men på dessa två bilder med hyfsad samma vinkel på två olika karosser som jag hittade på en salusida  tycker jag att det syns tydligt om man tittar på vingens översida.

Dvs den vita bilen har betydligt lägre höjd på vingarna än den svarta. Det som även kan trassla till det är att det naturligtvis fanns karossörer som byggde andra karosser på standardbilar, tex kanske byggde ambulans av vanlig fyra dörrars six Window Sedan och då fick de högre vingarna på köpet.

Någon som kan mer om detta?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar