19 februari 2016

Bertil Englund - Jag önskar att jag kunde dansa



Bertil Englund, född 22 maj 1936 i Östersund, är en svensk sångare.

Englund vann talangtävlingen Flugans vokalisttävling år 1956 och fick sedan åka på turné med Carl-Henrik Norins orkester. Han slog igenom i början av 1960-talet med schlagers som Cindy min Cindy, På en öde ö, Berliner polka och I våran stad. Englund deltog iMelodifestivalen 1960 och 1963.

Han har hunnit med många folkparksturnéer, medverkat i filmer, spelat revy med Tjadden Hällström, framträtt i radio och TV. Under sin karriär har han spelat in bortåt 300 titlar på grammofonskiva. Under 1970-talet var han scenchef och presentatör på Gröna Lund. Han har även varit programledare för gymnastikprogram i Sveriges Radio. Englund har ofta framträtt som vokalist tillsammans med storband, och har även gjort egna kabaréprogram på Mosebacke.

Källa: Wikipedia.

3 kommentarer:

  1. Har hört Bertil Englund många gånger förr, men aldrig den här!
    Den gick rakt in i minnets korridor och påminde mig om att när mina kamrater i ungdomen var ute och dansade på lördagarna så arbetade jag i en folkpark.
    Jag kan alltså stämma in i Bertils sång - för jag ägnade mig under tio år åt annat än dans:
    Jag paraffinerade dansgolvet, sålde biljetter, gjorde mackor, bar fram läskbackar, pytsade ut mellanöl, bar disk, torkade bord, eldade sopor, stod i garderoben, skötte ljud och ljus, baxade berusade, torkade spyor....
    Se´n blev det liksom aldrig av att lära sig.

    SvaraRadera
  2. Det spelas alldeles för lite Bertil Englund nu för tiden.

    SvaraRadera
  3. Kanske Larsson kan ändra på det förhållandet?
    Som en kommentar till min tidigare kommentar kan tilläggas att det understundom faktiskt händer att jag dansar iväg över golvet. Dock beror det numera oftast på att jag reser mig för häftigt och att artrosen därmed inte hinner med att stabilisera knäleder och muskulatur. :)

    SvaraRadera