5 april 2015

Fordvärme

Uppdaterat 21:56

Värmen i Forden är under all kritik. Har tidigare bytt termostat utan att det har blivit bättre och båda slangarna är heta så man kan nästan inte ta i dom så det bör vara något annat fel. Verkstadshandboken konsulterades och det verkade trots allt inte handla om rymdforskning så även Larsson borde klara av detta.

Fyra plåtskruv demonterades och sedan var det bara att dra ut elementpaketet. Det såg väl kanske ut som om något som katten släpat in men verkade tätt o så. Luckan - "Temperture valve" som man justerar värmen med kontrollerade och den fungerade som den skulle. Det är viktigt att den luckan fungerar annars så går inte luften via elementet utan smitet förbi med sämre värme som följd.

Elementet spolades med hett vatten och sedan monterades elementet tillbaka och glykol och vatten fylldes på. Blev det nu bra värme i bilen - nej inte ett dugg! Kanske lönt att köpa ett nytt element? Men konstigt är det då elementet blev varmt när det spolades... någon som har någon bättre idé?
Har beställt ett nytt elementpaket här:

6 kommentarer:

  1. Kanske det ingick i kontrollen - men har elementet full genomspolning/cirkulation? Annars verkar det ju konstigt.
    Någon mysko lucka som hindrar strömmen in i kupén?
    När jag hade köpt den bil jag har, krävdes långa stunder med instr.boken, innan det funkade som jag ville. Och ändå har jag ägt många bilar...

    SvaraRadera
  2. Nja, full genomströmmning är ju lite svårt att kolla. Tyckte att elementet var lite svalare på ena sidan. Har beställ ett nytt så är man av med just det problemet.

    SvaraRadera
  3. En del bilar vägrar att släppa ut luften ur värmepaketet om man fyller på systemet "som vanligt" i bilen, även om man kör sen och borde få bra cirkulation, bl.a. min AMC Eagle. Där brukar jag fylla upp värmeelementet separat med en tratt i den ena slangen och sen fylla på det sista i kylaren med värmeslangen lös vid elementet tills det börjar rinna och då trä tillbaka slangen och dra åt klämman.

    SvaraRadera
  4. Jepp, man kan misstänka att det är luft i, skall titta på detta. Jag vet också att en del bilar är hopplösa men oftast blir det väl ingen värme alls då?

    SvaraRadera
  5. På Eaglen hade jag dålig värme, det blåste ljummet, när det var runt 10 minus ute. Det blev en kylslagen Östersundresa...

    SvaraRadera
  6. Luft i systemet antagligen, jag fick lufta mitt genom att lossa en slang från paketet och köra motor till de kom vatten då satt jag dit slangen, vips kom de värme, till saken hörde det att jag även spolade rent motor, kylare och värmepaket separat.

    SvaraRadera