2 oktober 2014

Marknad i Arvika

Till helgen är det marknad i Arvika och i samband med detta besöker även Axels Tivoli staden.

Tivoli å tivoli - den ena helvetesmaskinen efter den andra har under veckan monteras upp med hjälp av kranbilar och sedan är det meningen att man skall betala för att utsättas för dessa tortyrmaskiner! Vad var det för fel på en sakta snurrande karusell med positivmusik? I vart fall skall inte en karusell gå fortare än att man inte riskerar spilla ut ölen! Aldrig i h-e att Larsson skulle sätta sin fot i en av dagens "karuseller"!

På min tid fanns det snurrande sakta gående karuseller, radiobilar, sockervadd och lotter, det räckte gott. Den mer äventyrlige kunde ta en tur i attraktion som hette "virvelvind".

Fast rejäla husvagnar och en del snygga bilar har Axels - det får man säga till deras fördel.









2 kommentarer:

  1. På den tiden då jag var ung och vacker - nu är jag ju bara "och" - så körde jag "Virvelvind" några somrar.
    För att öka attraktionskraften för de åkande så ingick det i jobbet att lämna manöverhytten och hoppa in på virvelgolvet och snurra på vagnarna lite extra.
    Jag minns ännu hur det kändes när man missbedömde vagnrörelserna och två vagnar kom, från varsitt håll, bakifrån och lyfte en från golvet!
    Men det var bara att hålla god min i elakt spel, pallra sig upp, och hoppa in i hytten och bromsa ner virveln.
    Revben självläker ganska bra.

    SvaraRadera
  2. Lisebergs nya berg- och dalbana "Helix" är nog inget för Larsson. Inte för Perra heller...

    SvaraRadera