6 januari 2012

Chevrolet Impala Sedan -60

Har ägnat stor del av jul- och nyårshelgen till att sortera och scanna gamla bilder och negativ ur mitt familjearkiv som består av tusentals egna bilder tagna av mig samt ärvda bilder - allt från bilder i från slutet på 1800-talet och till dags datum.

Många av de ärvda bilderna - kanske 80 % - består av bilder av helt obekanta människor och ställen man inte har en aning om vart det kan vara, detta då tråkigt nog pga att man inte skrivit på baksidan av fotot vem eller vad bilden föreställer eller vem som tagit bilden.

Är då alla äldre släktingar borta så är informationen i stort sett för alltid borta. Ett tips är sålunda - skriv bak på alla gamla foto vem det föreställer, plats, datum och andra upplysningar.

På några få foto i arkivet finns det anteckning och jag har hittat tex min mormor som ung (född 1898) samt bilder på min morfars far och mor tagna runt 1900. 

Hittar då och då extra trevliga bilder tex från det att man var barn på 1950 och 1960 talet...  Hittade tex ett negativ på min fars Impala och vem tronar i framsätet om inte en ung Larsson. Vet inte vart bilden är tagen men bör vara tagen runt 1963.

3 kommentarer:

  1. Jag har också scannat av mycket/allt som fanns av gamla bilder både på från min släkt och min frus släkt. Nu skall man bara lagra dem på ett bra sätt.

    SvaraRadera
  2. Sitter också och skannar bilder från föräldrarnas gamla fotoalbum när tid finns. Bra är att mor fortfarande finns när man undrar över saker och ting. En spännande resa är det bakåt i tiden!

    SvaraRadera
  3. Det ska börjas i tid, kul att hitta en sådan bild.

    SvaraRadera