23 maj 2011

Taxiförare i Stockholm (1967)

Köpte en bok på Tradera häromsistens - Taxiförare i Stockholm, utgiven 1967. Kan bara konstatera att det var ordning och reda på den tiden som myndigheterna bestämde antal bilar, priser samt hur uniformen skulle se ut. Långt fjärran från dagens avregleringar i valfrihetens namn.

Köpte boken då jag trodde att det var massor med fina bilar men ack vad jag bedrog mig... inga bilar men däremot snygga bilder på hur uniformen skulle se ut.

PS jag antar att min vän Lempa är väl förtrogen med detta reglemente och noggrant följer dess bokstav och anda.


3 kommentarer:

  1. Det är något alldeles extra över just taxiprylar...rätt spännande på något sätt.

    SvaraRadera
  2. Och jag som trodde att taxiförarmodet med skinnjacka till skjorta och slips var ett relativt nytt påfund. Nu vet jag bättre, det är lagstadgad klädsel!

    SvaraRadera
  3. Ha ha...ja det var ganska stränga regler...men jag började köra extra 1975 och behövde inte ha någon huvudbonad men taxinålen på bröstfickan hängde med länge...så här efteråt ser det ju ganska prydligt ut med skärmmössa och allt...kul att se.

    SvaraRadera