14 mars 2011

Chevrolet Caprice Classic -77, del 1

1977 såg jag en Chevrolet Caprice Classic av den här modellen för första gången! I samma ögonblick bestämde jag mig - en sådan bil skulle jag en dag äga. Att det skulle dröja nästan 25 år trodde jag inte.

Att köpa en ny Caprice 1977 var för mig av ekonomiska skäl helt uteslutet - bilen kostade ju över 60 000:- ! Begagnade fanns nästan inte heller och dom som fanns var dyra - kom det in en Caprice på en bilfirma så försvann den lika fort som en avlöning, dvs nästan omedelbart.

Av en slump hittade jag 1999 en annons på en något bedagad Caprice -77 som var svensksåld och fullutrustad, dvs: elsäte, elhissar, centrallås, servostyrning, servobromsar, AC, tiltratt, farthållare, elbakruta, elöppnad bagagelucka, m m och inredningen var nästan som ny.

Bilen var heller inte "trimmad" eller sönderskruvad, vilket var viktigt för mig. Sina originalfälgar med, för all del inte original navkapslar hade den också fått behålla.

Ja det visades sig som vanligt att den del saker var i sämre skick än väntat och en del saker var väldigt bra. Det som också var bra var att dom av mina bekanta som sysslar med USA bilar tyckte att det var ett bra "objekt". En mer okänslig bekant beskrev dock målande bilens inredning som "hallickröd" men sådant får man som Capriceägare ha överseende med.

Hösten och vintern ägnades åt att laga rost, byta trösklar, skärmar och alla fyra dörrarna. Inredningen plockades ur och gjordes ren.


Fotnot: Ett liknande inlägg om detta inköp har tidigare publicerats samt nu plockats bort. Detta för att komma i rätt ordning med inläggen om mina gamla fordon.

7 kommentarer:

  1. Fin Caprice - till slut, vill säga.
    Min son har en fin modell av en C med släp m två mc på. Han har alltid gillat Caprice. Det har smittat av sig på mig också. Många sköna mil väntar, förstår jag.
    Ett tips: jobba fram bilens hela historia från dess nyleverans till idag, innan sådana kanaler slammar igen! Det kommer att behövas inför kommande bestämmelser, har jag hört glunkas om. Dvs om du ska ha den kvar!
    F ö har min billista gjorts mera tillgänglig nu, Välkommen!//Göran.

    SvaraRadera
  2. Nja, dessa foto var tagna första dagen i min ägo 1999. Blev snyggare men det kommer i annat inlägg. Ägde bilen i 10 år. Jodå, jag tog reda på dess historia, pratade bla med den som sålde bilen ny.

    SvaraRadera
  3. när jag var 7-8 år bodde vi ett slag i USA och hade då en grönmetallic caprice, där grundaddes min önskan att en dag äga en. Jag köpte min '87 wagon 2002... en flyttgodsbil som farsans bekant haft sen '89 så jag såg den på gatan hemma i princip varje dag.

    SvaraRadera
  4. hello, no more Facebook fan page?
    I have this link: http://www.facebook.com/pages/towse/143606815655298
    I dont find you

    SvaraRadera
  5. Sorry, no facebook for now - takes a lot of time.

    Maybe later...

    SvaraRadera
  6. Bäste "anonym". År 1977 var det i alla fall 350 000 stycken som intresserade sig såpass för denna modell så att de köpte en. Fast det kan ju inte Du veta då knappast varken Du eller Dina föräldrar kan ha varit födda då...

    SvaraRadera
  7. Riktiga bilar har fyra dörrar.

    /M

    SvaraRadera